מעלעל: התמונה המביכה של עולם קטן

על ארבע שאלות דיבר המעלעל (ועוד פסקה, אבל זה לא קשור). למי העלון הכי גדול, למי הכי הרבה מרואיינים, למי הכי הרבה טורים ולמי יצא בטעות תמונה זהה לעלון אחר. סיכום עלוני השבת/חג

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/04/14 17:32 יג בניסן התשעד

מעלעל: התמונה המביכה של עולם קטן

אחד, מי יודע? אחד מרואיין מיוחד בכל עלון (כמעט)

נפתלי בנט, הרב אלי בן דהן, הרב דוד לאו, הרב דב ביגון, גלילה רון פדר ואורי אריאל הם רק חלק מהשמות המוכרים שניבטו אלינו משלל עלוני השבת הכבדים שפקדו את ביתנו (או מושבנו בבית הכנסת) השבת לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה. יש מה לפרגן. אין כמעט עלון בלי ראיון מיוחד או כתבה ייחודית.

נפתח עם 'מצב הרוח'. 80 עמודים, לא פחות, מונה גיליון החג של מצב הרוח שכותביו עבדו קשה מאוד כדי להביא לכם מוצר לא רע בכלל לקראת החג, וספק אם הספקתם לקרוא את כל המלל במשך השבת, ארוכה ככל שתהיה. בין היתר סיפרו לנו על סוגי יינות שונים לכבוד ארבעת הכוסות, הביאו לנו מחקר של 'נאמני תורה ועבודה' שעסק בשאלה מדוע תלמידי החמ"ד ממעטים בלימודים מדעיים, ועניינו אותנו עם ראיון חג עם שר השיכון והבינוי אורי אריאל. חוץ מזה הם הביאו גם מוסף טיולים, כנהוג בכל חג, רק חבל שהוא יותר מדור פרסומות מאשר טיולים. יש לאן להשתפר.

בגזרת 'שביעי'. העלון ללא מאמרי הדעה חרג מנהגו והביא לנו 'ארבעה בנים' - השר נפתלי בנט, השר אורי אריאל, סגן השר הרב אלי בן דהן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי שבירכו לחג. חוץ מזה הביאו גם את עורך כולבוטק שחשף מה הוא חושב על מוסד הנשיאות (לבטל) ועל הבוס - רפי גינת (מיתוס).

עלון השבת המושקע ביותר, כרגיל, היה 'עולם קטן' שהביא לנו את פסגת אנשי הציבור והאמנים המוכרים. מעל שני חלקי העלון, הרגיל והמוסף, נתנו לנו ראיונות חג עם השר נפתלי בנט ורב העיר תל אביב הרב ישראל לאו. נדב גלעד לקח אותנו אל עיר הברסלב וראיין את הצדיק מיבניאל, הזמר יוני גנוט כתב על מפגש עם הזמר והיוצר יהושע לימוני ואפילו פרומו לראיון עם הזמר מוקי הביאו, שמנסה במפתיע לשפר את הדעה הירודה, זאת בלשון המעטה, שחושבים עליו בני הציונות הדתית "הלוואי שיזמינו אותי (ליש"ע). אני מת להגיע לכל גבעה וגבעה. נשיר ונדבר ונחליף דעות, ונסכים ולא נסכים, כי מה יותר יהודי מזה לעזאזל. זה לימוד, זה בירור אמיתי, הלוואי שנגיע למקום הזה.

העלון המפתיע היה 'שבת בשבתו', שם לא נגעו כמעט לחלוטין בנושא פסח. למעט פרסומות, והרבה פרסומות, ודבר תורה קצר על החג הקרב, התעלמו מפסח כמעט לחלוטין. מצד שני, הם הידקו את הדפים באמצע ולא פרסמו את העלון כמגילה, כפי שהם עושים כל הזמן, באופן מעצבן למדי, אז אי אפשר להתעצבן עליהם יותר מדי. אם רק תמשיכו עם התצורה הזו של הגיליון נסלח לכם על הכל.

שניים, מי יודע? שניים עלונים עם אותה תמונה בשער

אומרים שאחד החששות הגדולים ביותר של עורך הוא פרסום של הגיליון עם אותה התמונה של המתחרה. אם הדבר קורה עם הכותרת, דיינו, כי בכל זאת לפעמים כותבים על אותו הדבר, אך כשמדובר בתמונה זהה? זו כבר קטסטרופה.

אם הסתכלתם ב'עולם קטן' (חלק 1) יכולת להבחין בוודאי בתמונה המשתרעת כמעט חצי העמוד המקופל, בו נראים אב ובנו כשהם מכינים בצק לטובת מצות. התרגשתם? עכשיו תסתכלו בעמוד הראשי של 'ישראלי' ו.. אופס. אותה תמונה בדיוק עם אותם שמי תכלת מזויפים להפליא. נראה שמקורות תמונות האילוסטרציה של העלונים נשענים על מעט מאוד תמונות אך עדיין לא נעים בכלל.

בעוד שסיפור יצהר כבר התחיל ביום שני, אגב, לא היה עלון אחד שהזכיר את הסיפור בשום דרך שהוא. לפחות האב ובנו לבושים בבגדי מתנחלים שכאלו, עם כיפות גדולות וסרוגות ופיאות משתלשלות מכל צד. יצאתם ידי חובת הסטיגמה.

(צילום: צילום מסך)

שלושה, מי יודע? שלושה רבנים בכירים המזוהים עם החסידות בעלון אחד

'קרוב אליך' מקבל ציון לשבח. כלומר, העלון החדש יחסית כבר הוכיח שהוא נמצא כדי להישאר ומשבוע לשבוע משתפר יותר ויותר אך נראה שהשבוע, לקראת חג הפסח, הוא שבר את השיאים מבחינת עלוני השבת.

כתבי העלון עמלו וצירפו שלושה רבנים בכירים לשלושה כתבות על ליל הסדר. הרב שלום ארוש, אחד מבכירי רבני ברסלב, הרב יצחק גינזבורג, אולי הרב הקרוב ביותר לאדמו"ר מבחינת חב"ד כיום והרב יהושע שפירא, ראש הישיבה הגבוהה ברמת גן אשר מזוהה יותר מכל כדמות חסידית בעולם הציוני דתי.

הרב ארוש סקר את הסימנים של ליל הסדר ברוח חסידית, נתן דגש לכל אחד ואחד ואף סיפק תפילת הכנה לשתיית כוס ראשונה. חלק שתפס את תשומת ליבי: "שאזכה על ידי שתיית היין הזה ל'זכה ונעשה ראש'. שאזכה לתיקון המוחין שלי, לחוכמה, למוחין דגדלות, ושאזכה על ידי שתיית היין הזה שיתרומם מוחי ויתרחב דעתי עד שאעלה לשורש הדעת, שהוא בחינת שורש התורה והמצוות, שעל ידי זה אזכה להתלהב ולהתחזק ולקיים את התורה בשלמות".

ארבעה, מי יודע? ארבעה עלונים עם טור של הרב יוני לביא

אפתח ואומר שאחד מכותבי הטורים המוצלחים ביותר שיצא לי לפגוש בציונות הדתית הוא הרב יוני לביא. (כמעט) כל מאמר שכתב היה הדבר הראשון שקראתי בעלון ואין ספק שמדובר בכותב מצוין שמוצא פעם אחרי פעם דרכים יצירתיות ללב הקורא.

השבת הרב לביא בהחלט הגדיל ועשה, וכתב טורים ללא פחות מארבעה עלוני שבת. 'שבת בשבתו' זכה לטור תחת השם 'מה עשית היום' שעסק בזכות שלנו להיגאל בזכות נשים צדקניות, ועל כך שאנחנו לא מוקירים להם מספיק תודה, ב'ישראלי' הוא סיפק שבעה כללים ש"ישדרגו לכם את ליל הסדר ויהפכו אותו לחוויה משפחתית חינוכית ורוחנית שלא תשכחו הרבה זמן", ב'עולם קטן' הוא דיבר על הניקיון האישי והכללי תחת הכותרת 'מנקים פעמיים' וב'באהבה ובאמונה' הוא אמר שאסור לנו להפסיק לשאול.

הציטוט הזוכה הוא דווקא בעלון הפחות מוכר ומבוקש - 'באהבה ובאמונה' - "אנחנו מאוד מעריכים רעיונות טובים. אנחנו מתרשמים מהסברים מתוחכמים ומשבחים על תשובות קולעות. אנחנו הרבה פחות יודעים לפרגן על שאלות טובות. לפעמים הן אפילו מעצבנות אותנו. ילדים הם אלופים בלשאול, ועם הזמן הם הולכים ומאבדים את הנכס היקר הזה, לא מעט באשמת המבוגרים הסובבים אותם".

חג שמח מכללית!

רבות כבר דובר על חברות הפרסום שמנסות להתקרב לדתיים ועושים על הדרך בושות. בין השאר כבר ראינו כיפות שהוצנחו על לא יהודים, ילדים חרדיים שהפכו לדתיים לאומיים בהינף פוטושופ ועוד ועוד.

קופת החולים כללית עושה הרבה מאמצים כדי להגיע ללב הלקוח הדתי לאומי ולקראת ליל הסדר הם יצאו בפרסומת שכללה קריקטורה משעשעת של משפחה בליל הסדר, בעלוני השבת 'ישראלי' ו'שביעי'. הבעיה היחידה היא שתינוקי, הילדון החמוד של קופת החולים (שקרע אותנו בעבר מצחוק בשאלות 'אבל למה?') עסוק בלצלם את כל המשפחה ב'סלפי' (תמונה עצמית בסמארטפון).

כנראה שאחרי מעשה/ציור נזכרו בחברת הפרסום שזה יגיע גם לדתיים אבל לא רצו להשקיע יותר מדי בקריקטורה חדשה. "מה עושים?", שאלו בחברה. "מדביקים 'צולם ביום חול'", ענו לעצמם בגיחוך. לא בטוח מה מצחיק יותר, העובדה שהם כתבו על קריקטורה 'צולם ביום חול' או שתינוקי מצלם סלפי. אפשר לומר בפה מלא - נו שוין. (ותודה לדף הפייסבוק דוס.קום על ההפנייה)

(צילום: דוס. קום)