מעלעל: העלונים מנטרלים

הדיון על אודות נטרול המחבלים זולג לעלוני השבת, רצח רבין בקושי מוזכר וגילוי דעת מציעים פרסום חינם לעסקים באזורים מוכי טרור. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה גלעד קוט, כיפה 25/10/15 19:53 יב בחשון התשעו

מעלעל: העלונים מנטרלים
כיפה, צילום: כיפה

המצב הביטחוני בו מחבלים יחידים תופסים סכין ובאים לפגוע ביהודים, עורר דיון במהלך השבוע על אודות "נטרול מחבלים", וכצפוי זלג הדיון גם לעלוני השבת.

בעמוד האחורי של 'שבת בשבתו' כתב הרב ישראל רוזן על הנושא והכריע שבמצב של מלחמה (כמו המצב בו אנו נמצאים עכשיו לדבריו), צריכים הרתעה ולכן צריכה להיות "קביעה נחרצת: 'שום מחבל לא יצא חי'!". לדבריו, "הקביעה 'לא יצא חי' צריכה להיות ממלכתית, ומכיוון שאין לממלכתיות שלנו 'רישיון האומות' להכריז אמת הרתעתית זו, ולא רשות יועצי המשפט האנטי-לאומי, ולא הסכמת השמאל ההומאני הפוזל, לכן קריאת הכיוון צריכה להישמע מפי אישי בטחון עכשוויים ולשעברניקים - באמירות-אגב, בתת-טקסט וברמזי שפה. וכולנו נבין, ו'הם' יבינו: לאמר: 'לא יצא חי'!".

לעומת זאת ב'עולם קטן' הופיעה תשובה של הרב אורי סדן לשאלה האם צריך לתת טיפול למחבל מנוטרל, שקבע כי אסור לפגוע במחבל מנוטרל. "במקרה שישנה ודאות מוחלטת בנוגע לזיהוי הנפגע כמחבל, יש לבצע בו פעולות הצלה רק אם קיימים מספיק אנשי רפואה לביצוע פעולות הצלה במי שנפגע על ידו, או לאחר ביצוען". ולמי שסיכום זה עוד משאיר אצלו מקום לספק בקשר לשאלת מחבל שנוטרל, בתוך תשובתו של הרב סדן כתב בפירוש כי "אחרי שהמחבל נוטרל, ולא נשקפת ממנו כל סכנה כרגע, ברור כי על פי ההלכה קיים איסור גמור לפגוע בו" ו"פגיעה עצמאית ברוצח שלא נשקפת ממנו סכנה כרגע היא רצח, על כל המשתמע מהגדרה זו".

ובכן, שני עלונים למגזר אחד(?)...

איפה רבין?

בעלון 'מצב הרוח', כתב חגי הוברמן כתבה בת שלושה עמודים וחצי על ספרו של דביר קריב, איש השב"כ הראשון שחקר את יגאל עמיר לאחר רצח רבין (כתבה מעולה אגב). בנוסף, טורו של מנחם רהט - "פולישוק" (גם הוא ב'מצב הרוח') עסק גם הוא ברצח רבין. גם בפינת "רשות הדיבור" ב'עולם קטן' כתב אחד הקוראים על יום הזיכרון לרבין.

בשאר העלונים יצחק רבין או רצח רבין לא הוזכר אפילו לא במילה. האמת היא שאני לא בעד "פסטיבל רבין", בו התקשורת עוסקת ברצח רבין שבועיים שלמים מידי שנה, אך מצד שני היה עצוב לראות התעלמות מוחלטת של עלוני השבת מציון 20 שנה לרצח ראש ממשלה בישראל.

סכינים, הגנה עצמית ומה שביניהם

בדרך כלל בעלונים שנותנים מקום ל"כתבות" שהם בעצם הודעות לעיתונות ישנם כפילויות וכתבות דומות. הפעם הכתבות היו דומות, אך לכל עלון היו את ההודעות לעיתונות שלו.

כך למשל גם ב'מצב הרוח' וגם ב'שביעי' היו כתבות על צעירים שיצאו להפגין תמיכה בחיילי צה"ל בשוטרים ובעם ישראל בכלל. אך אם ב'מצב הרוח' היו אלה צעירים בבאר שבע ובגבעתיים, ב'שביעי' היו בני עקיבא שמחזקים את ירושלים ותלמידי המכינה בחוות שדה בר.

וגם, בעוד ש'בשביעי' כתבו על הכשרה להתגוננות מפני טרור הסכינים בישיבת ההסדר בחיפה, ב'מצב הרוח' נכתב על קורס הגנה עצמית באפרת.

פרסומת חינם

פרסומת בעמוד הראשי של 'גילוי דעת' הודיעה כי העלון "נותן במה ללא תמורה לעסקים קטנים, באזורים מוכי טרור". כמו כן נכתב גם שבשבוע שעבר העלון פרסם בהתנדבות את מסעדת "איגן מיגן" הירושלמית, מה שענה לביקורת שנתתי בנושא בשבוע שעבר.

אז אולי על זה הם יכולים לענות, אך מעניין לראות מה יענו למאות בעלי עסקים קטנים מפ"ת ורעננה שיבקשו פרסום בחינם.