מעלעל: הכותבים הנסתרים

עולם קטן חוגג 500 עם ספר תורה משלהם, בשביעי העלימו את יו"ר האופוזיציה ובמצב הרוח עושים חסויות. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה גלעד קוט, כיפה 07/06/15 17:52 כ בסיון התשעה

מעלעל: הכותבים הנסתרים
כיפה, צילום: כיפה

העלון המכובד עולם קטן חגג השבת 500 גיליונות. ממידע שהגיע למעלעל, חוגגים הערב בערב הודיה עשור להיווסדות העלון בהשתתפות רבני השו"ת, הרב דרוקמן, שר החינוך נפתלי בנט ומקרובים נוספים, ואף יכתבו שם האותיות הראשונות של ספר התורה של 'עולם קטן'.

לכבוד גיליון יום ההולדת ב'עולם קטן', סקרה הדר סקלסקי בפני הקוראים את תהליך הלידה של העלון. מבלי להכניס אתכם לכל הפרטים, הועלה שם נושא חשוב שמלווה אותי בעת כתיבת ביקורת עלוני השבת ויצא אחלה גם לדברי פתיחה.

"נולד רצון לייצר גיליון שזכות קיומו היא מסחרית, כזה שאינו נשען על גופים למיניהם, מתוך כוונה לייצר תוכן בלתי תלוי. במילים אחרות - עסק, בלי להתבייש. באים לעבוד. שוק חופשי. תלויים אך ורק בהיענות הקוראים".

עלוני שבת נפתחים כדי להעביר מסרים, להביע עמדות, לעניין את הקוראים ולפעמים אפילו בכדי לכתוב דברי תורה. אבל לפני כל זה, עלונים הם עסק שבא להרוויח. הם לא באים רק לשם האידיאולוגיה אלא לשם עניין הקהל, ולכן הם לא חפים מביקורת.

ועכשיו אפשר להתחיל בטור הביקורת.

על החתום: פלוני בן אלמוני

בנוסף לסקירת לידת העלון, הוסיפה הכותבת שהעורכים לא מעוניינים להיעשות דמויות ציבוריות, ולכן מאמרי המערכת נחתמים ללא זיהוי הכותב. "דבר שמעורר תהיות לא מועטות אבל נעוץ בעובדה שהקול הוא החשוב ולא האנשים העומדים מאחוריו, שהם ככל האדם".

אך מתברר כי השבת הם הלכו אפילו יותר רחוק מזה, כשהראיון המרכזי בעלון עם הסופר מאיר שלו, גם הוא לא נחתם על ידי אף אחד. מי יודע, אולי בעוד כמה שבתות לא נזכה לראות אפילו כתב אחד חתום בשמו..

מתנצלים

בסיכומון נוסף של עשר שנים ו500 גיליונות נכתב על האחריות הציבורית לכל אות שנכתבת בעלון וגם התנצלות כלפי הרב דוד סתיו, על המערכה סביב הבחירות לרבנות הראשית, מערכה שטעמה עדיין מר בפיהם. "בהצגת העמדה שנקטנו נגד הקמפיין לבחירתו של הרב דוד סתיו השתמשנו גם באמירות שיפוטיות שלטעמנו כיום היו בגדר ביזוי תלמיד חכם, שנכון היה להימנע מהן."

בעיניים ביקורתיות הייתי תוהה מה הם צריכים מהרב סתיו או מקורביו שנדרשו להתנצל. אך אם ההתנצלות מגיעה באמת מעומק הלב, האם ב10 השנים האחרונות זה המקרה היחיד הדורש התנצלות?

העלימו את הרצוג

בעלון 'שביעי', נכתב על שיעור אחדות לתלמידי תיכון, במלאת שנה לחטיפתם ולרציחתם של הנערים ז"ל, בהשתתפות יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ושר החינוך נפתלי בנט.

ידוע שמדור "פתיתים" בעלון מוקדש להודעות לעיתונות, שזה בסדר. אבל אם כבר כתבתם על האירוע, איך אפשר לצטט רק את השר בנט שדיבר על אחדות ולהשמיט את דבריו של ח"כ הרצוג שניצל את נאומו כדי לתקוף את בנט?!

מודה שמ'שביעי' ציפיתי ליותר.

התגובה בחסות (1)

גם ב'מצב הרוח' ישנו מדור (יש שיגידו שלא רק מדור) המוקדש להודעות לעיתונות, וכך יצא שעו"ד יצחק נטוביץ, יו"ר רשימת צדק ומשפט בבחירות ללשכת עורכי הדין, קיבל ידיעה בה הוא מגנה את הרבנות הראשית במהלך נגד הרב ריסקין, בצירוף תמונה גדולה כמעט כאורך הטקסט.

בצירוף מקרים מוחלט השבת הופיעו שתי פרסומות של הרשימה בראשותו בעלון. כמובן שבשבת רגילה בה הוא לא מפרסם בעלון, אין שום הצדקה עיתונאית לתגובה ממנו בנושא, במיוחד כשהדברים שאמר לא שונים מכל הגינויים הרבים שכבר שמענו. ולכן אפשר לתהות רק כמה עולה חבילת פרסום כזו.

התגובה בחסות (2)

אולי כדאי ללמוד מהעלון 'שבת בשבתו' על "פרסום סמוי", שכמעט מבלי לשים לב הכניסו אחרי הדבר תורה של הרב אורי שרקי בעמוד הראשון, מסגרת באותיות גדולות וברקע צהוב בולט פרסום על ספר חדש של הרב שרקי הכולל גם טלפון וגם מייל להזמנות.

המעצבן של השבת

במאמר המערכת של 'שביעי' כתבו על טענתו של ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) לגבי החייל שאכל חזיר ודיבר על ראש הממשלה שאוכל במסעדות לא כשרות:

"כדי להסביר כמה אותו חייל לא עשה שום דבר רע, טען רוזבוזוב שאפילו ראש ממשלת ישראל נוהג לאכול במסעדות לא כשרות. 'קרה משהו'?, שאל רוזבוזוב וענה במהירות, 'לא, לא קרה כלום'. ובכן ח"כ רוזבוזוב, כאן יש מחלוקת..."

ובכן עורכי 'שביעי', מבלי להתייחס לתוכן הדברים אני רק רוצה לצעוק: רזבוזוב לא רוזבוזוב!!!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן