מעלעל: בשטיבל VS ברנזה

בשטיבל הצליחו למנף את עצמם בצורה לא רעה בכלל בשנה האחרונה, ועכשיו מצב הרוח מכניסה את הכלים הגדולים למלחמה. מי ינצח? המעלעל בטור על רכילות, ברז'אות ומה שביניהם

חדשות כיפה אלנתן זכריה, כיפה 17/05/15 17:24 כח באייר התשעה

מעלעל: בשטיבל VS ברנזה
כיפה, צילום: כיפה

אם זה נצרך או לא נצרך - על זה אפשר להתווכח, אבל את זה אי אפשר לקחת מהם - מדור הרכילות המגזרית הראשון בעלוני השבת שייך למצב הרוח, ועם ניצוחו של רז קיל הם התחילו לספר לנו, לפני מספר שנים, על כל ההסתודדויות וההתכנסויות של המגזר, קצת להשביע את יצר המציצנות. 'ברנז'ה' מספק מדי שבוע פרטי רכילות חמים מהביצה הקטנה שלנו, ויש כאלה שאפילו אמרו שהוא יצר מטבעות לשון שונים, אין לי מושג אילו.

במקביל, בתחילת השנה הנוכחית, הצטרף שחקן שני אל מדורי הרכילות המגזריים - הלא הוא 'בשטיבל' של שביעי, בו עוברים נציגי המגזר תחת עינה הפקוחה של רינת אקשטיין. 'בשטיבל' הביא אל התחום את הרשתות החברתיות, אותן לוקחת אקשטיין הישר אל העיתונות המודפסת בתוספת תמונות וצבע, מה שהיה חסר קצר במדור האח.

אחרי הבחירות הפנימיות האחרונות של מפלגת 'הבית היהודי', לאחר שסיים במקום לא ריאלי לחלוטין, החליט קיל לפרוש מעריכת המדור תוך שפורסם כי הוא "התאכזב מאוד בפריימריז מהצביעות של רבים מהציונות הדתית, שמצד אחד נהנים במשך שנים מהמדור שלו ומצד שני כשהוא התמודד לכנסת במקום לומר שלקיל יש אחלה מדור שמראה על בקיאות בנבכי הציונות הדתית והוא פעיל פוליטי ותיק וכו, אמרו 'מי זה רז קיל אז יש לו מדור רכילות' ".

בעוד קיל פורש ומשאיר את המדור להפקר המערכת, רינת אקשטיין לקחה את המדור שלה צעד אחד קדימה עם שלושה עמודים באופן קבוע ובנוסף למזל-טובים הרגילים, הוסיפה גם אייטמים "נוצצים" על אושיות המגזר השונות, החל מאנשי תקשורת בכירים וכלה בפוליטיקאים מוניציפאליים נשכחים. לאחרונה, החל המדור לעבור בבתי כנסת שונים ברחבי הארץ ולתת אינפורמציה (מעט מוזרה) על הקיגלים האהובים בקידוש והגבאים הטובים ביותר. עוד דבר נוסף, הוא מן שאלה שבועית שעליה עונים כל מיני אנשים מהמגזר (השבוע על מגורים בירושלים).

השבוע, חזר קיל לעריכת 'ברנז'ה' בטענה שהוא לא מצליח לברוח מהמגזר. המדור עבר למענו ריענון ונוספו תמונות לחלק מהידיעות, מה שהכניס קצת צבע לעיניים, כמו כן, עודכנו גם התמונות של האישים המעטרים את המדור. טוב, אני לא יודע עד כמה האישים האלה קשורים למגזר הסרוג - ניתן לקרוא להם פשוט 'מפורסמים עם כיפה וביבי'. המדור השבוע נפרס על פני שלושה עמודים ותמונתו המחייכת של רז קיל חזרה להתנוסס על כותרת העמוד.

בואו נשים את הדברים על השולחן, לא שמנו לב לשינוי של ממש במדור 'ברנז'ה' כשקיל לא היה שם, זאת אומרת, אם מעבירים ידיעות על כינוסים ומזל-טובים מגזריים במייל למערכת ומפרסמים אותן כמות שהן אז אין שום משמעות לאדם שעורך את המדור. מצופה מקיל, אחרי החזרה שלו, להביא מעצמו המון אייטמים שמגיעים אליו בגלל מי שהוא ולא סתם אייטמים שמגיעים אליו במייל. כאדם המעורה בנבכי הציונות הדתית ומתחכך רבות באנשים המשפיעים והמעניינים במגזר הוא צריך להביא דברים שלא היינו יכולים לגלות באינטרנט ואת הזווית המיוחדת שלו על הדברים. זה יכול להיות גם היתרון שלו על 'בשטיבל', אם הוא יעשה עבודה נכונה.

ב'בשטיבל', מנגד, צריכים להבין מה מעניין את הקוראים ולא לאבד את הקו המנחה הברור של המדור. השאלה השבועית שהתחילה בשבועות האחרונים, לדוגמה, היא לא בדיוק הדבר שאותו מחפש מי שקורא את המדור הזה. אם במקום אנשים רנדומליים יענו לשאלה אנשים מוכרים יותר, קצת כמו 'הפרלמנט' של ישראלי ז"ל, זה יהיה יותר נכון ומתאים לשאר הקונספט של המדור.

במלחמה הסמויה הזאת בין המדורים יש כיום אחד שידו על העליונה והוא 'בשטיבל'. מטבע הדברים יש מאבק מתחת לפני השטח על השליטה בתחום, מה שככל הנראה גרם למצב הרוח לשכנע את קיל לחזור אל עריכת המדור, ומה שגורם לשביעי להקצות שלושה עמודים לרכילאות. בכל מקרה, ל'ברנז'ה' יש עכשיו זמן להתאושש (ביחד עם השחקן שחזר מהספסל) מהמכה הכבדה שניתכה עליהם מ'בשטיבל', שאמנם כרגע ניצחו בקרב, אך כרגע עוד לא נצחו במלחמה.