המעלעל: שובו של תורה מן

עלוני השבת עסקו, מי פחות ומי יותר, בחטיפתם של שלושת הנערים בגוש עציון, התמונות בשבתון בקונוטציה לא טובה, ישע שלנו במדור חדש ותורה מן חוזר. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה אלנתן זכריה 22/06/14 20:21 כד בסיון התשעד

המעלעל: שובו של תורה מן
כיפה, צילום: כיפה

שבוע קשה עבר על כל אחד ואחת מאיתנו, עקב חטיפתם של שלושת הנערים בגוש עציון. אני חושב, שאין יותר מתאים מעלוני השבת המגזריים לתאר את התחושות שנמצאות בליבנו בימים האלה, שבהם הציבור הדתי-לאומי נמצא במרכז השיח הציבורי. עלוני השבת הציגו השבוע מעין תרכיז ומיצוי של החברה הדתית-לאומית. אני חושב, שמכיוון שעלוני השבת הם ה"מקום הפרטי" שלנו ואנחנו לא נמצאים מול עיניים בוחנות של כל עם ישראל, אנו יכולים להתייחס לנושא על גבי עלוני השבת שלנו במושגים שאנחנו מכירים ודרך העיניים שלנו.

מתגעגעים לבנים

אני לא חושב שהיה עלון שיכל להתעלם מהחטיפה של נפתלי, גיל-עד ואייל, כל אחד התייחס לנושא מי יותר ומי פחות. לא היה עלון אחד שדיבר על הנושא בצורה ישירה, וזה כמובן ברור, עקב זה שהעלונים יוצאים להדפסה באמצע השבוע, והייתה בעורכי העלונים מידה של תקווה כשהעדיפו לא לדבר ישירות על הנושא עצמו, אלא היה יותר ניסיון להביא תחושות של אנשים, כתבות על המבצע הצבאי ודברי הרמת הרוח.

העלון החסידי קרוב אליך, שבדרך כלל משתדל לא להתייחס במיוחד לנושאים אקטואליים, הקדיש את עמוד השער שלו לראשי הישיבות של הנערים החטופים: הרב שטיינזלץ, נשיא ישיבת 'מקור חיים' והרב חננאל אתרוג, ראש ישיבת 'שבי חברון'. בשתי הקטעים מספרים ראשי הישיבות על תחושותיהם בעקבות המקרה.

שבתון, לצד פרסומות לחופשות, הביא מספר מאמרים שנוגעים בחטופים ובעמודים 24 ו33 נוספו שתי תפילות (אחת של הרב שרלו ואחת של הרב מאיר נהוראי) להצלת החטופים. אגב, התמונות של הכותבים בשבתון, עוד מתקופת הקמפיין למען שחרור גלעד שליט, תמיד עושות לי קונוטציות שליליות ומזכירות לי את גלעד שליט. השבוע זה עשה לי ממש פלאשבק לא נעים.

(צילום: אלנתן זכריה)

אני חושב שעולם קטן היה העלון שהתייחס בצורה הרחבה ביותר לחטיפה. למרות ששביעי גם מילאו את רובו המוחלט של העלון ובעיקר את מדור אירועי השבוע שלהם 'פתיתים' בידיעות שקשורות לחטיפה, עולם קטן הצליחו להביא המון כתיבה אישית על השבוע האחרון. הרב דב זינגר, ראש ישיבת 'מקור חיים', השר נפתלי בנט והרב שמואל אליהו כתבו דברי חיזוק לציבור. בעמוד כפול, התחלקו כתבי עולם קטן למקומות המרכזיים של השבוע האחרון (ביתו של נפתלי פרקל בנוף איילון, ביתו של אייל יפרח באלעד וישיבת 'מקור חיים') ודיווחו משם על תחושותיהם.

עמיעד טאוב, בטורו במצב הרוח ניתח בצורה נפלאה את ההבדל בשיח הציבורי בין חטיפת גלעד שליט לבין חטיפת שלושת הנערים. עמיעד, כמו כל מהדורת חדשות השבוע, סיים בהתייחסות קטנה למונדיאל על-ידי הוספת בדיחה. האמת היא, שלא שמתי לב להתייחסויות מיוחדות למונדיאל בעלוני השבת האחרונים, אין אפילו איזה משל של הרב יוני לביא שמשווה בין אהבת תורה לאהבת הכדורגל?

מעשה ידי מי?

יש"ע שלנו סיימו, ככל הנראה, עם המדור על היקבים בשומרון ועברו למדור חדש בשם 'עסק שלנו', שידבר על עסקים ביו"ש. המדור הוא מין ראיון עם בעל עסק ביו"ש, אך פותח בשאלה "איך מחליטים להקים עסק?", ואני אומר - שניה! קודם תגידו לי עם מי אני מדבר? במה העסק הזה עוסק?. חוץ משם העסק ומיקומו לא מופיעים שום פרטים על העסק, ואני לא יכול לקרוא ברצינות שום דבר שנאמר בראיון מבלי לדעת מי בכלל המרואיין ועל מה מראיינים אותו.

תורה מן עושה קאמבק

ידידינו היקר - פרי עטו של הקריקטוריסט המוכשר יוסי שחר - תורה-מן, נראה שוב על דפי העלון גילוי דעת. הקומיקס הנושך, שיצר הרבה דיונים על יחס לשכבות במגזר ועל נושאים אחרים, חזר הפעם כדי ללמד אותנו הלכה בהלכות נטילת ידיים, ובשבועות הבאים ימשיך להחכים אותנו ולגרום לנו לחייך. אנחנו מחכים!

(איור: יוסי שחר)