המעלעל: עלונאים רצים לכנסת

אביחי בוארון ורז קיל רצים לכנסת, ריאליסט מציג פרסומת במסווה של דבר תורה ובשטיבל עוסק בפייסבוק. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה אלנתן זכריה, כיפה 07/12/14 19:09 טו בכסלו התשעה

המעלעל: עלונאים רצים לכנסת
כיפה, צילום: כיפה

עלונאים רצים לכנסת

אני לא רוצה לתאר לעצמי מה עבר השבוע במערכות העלונים כשהכריזו ביום שלישי על פיזור הכנסת והליכה לבחירות. מאמין שהיו הרבה ריצות, התלבטויות ושינויים של הרגע האחרון במראה הסופי של העלונים. רוב העלונים הצליחו להכניס מספר ידיעות על הבחירות, אבל לא באמת לגעת בנושא כמו שצריך, עקב הדד-ליין הדוחק. שני מתמודדים חדשים מגיעים מעלוני השבת שלנו הישר לפריימריז של הבית היהודי, הראשון הוא אביחי בוארון שמכהן בראש 'פורום ישראל' והמו"ל של עלון 'ישראלי' מה שכמובן גרם לכך שהעניין יצוין בעמוד השער, בדבר המערכת, במדור 'קצרים' ובפרסומת על עמוד שלם בתוך העלון (סך הכל יותר מחמישית מהעלון). השני הוא רז קיל, שמוכר כמי שעורך את מדור 'ברנז'ה' במצב הרוח וככל הנראה ילך על הקולות הצעירים יותר. בניגוד לבוארון שיצא בהצהרות כבר ביום שלישי, השמועות על ריצתו של קיל לפריימריז החלו רק ביום רביעי ולכן עלון הבית שלו, מצב הרוח, לא פרסם עליו אייטם.

ריאליסט

עלון שבת חדש הגיע למחוזותינו, ושמו בישראל - ריאליסט. על פי מה שכתוב ברשימת הקרדיטים העלון יוצא לאור על-ידי "ריאליסט" וזהו, אין שמות של עורכים או מו"לים. כמו שכולנו יודעים, לפני פחות משנה יצא לראשונה עלון נופים המתמחה בנדל"ן לציבור הדתי, נישה ממש רלוונטית לציבור הדתי שעד אז הסתפק במודעות בעלוני השבת הכלליים ("רק 15 דק' מנווה חפציצים" וכו') והם עלו על הרעיון המבריק לעשות עלון נדל"ן. למה הרעיון של נופים הוא גאוני? כי כל החברות שרוצות לפרסם את הפרויקטים שהן בונות לא יכולות שלא לפרסם בעלון שזו ההתמחות שלו, והם גורפים את הקופה הגדולה. האם ריאליסט החליטו גם ללכת על הכסף שיש בפרסום? לא נראה לי.

למה? שני דברים שהרימו לי את הגבה בקריאה ראשונה. הראשון הוא הכתבות - את הכתבה הראשונה בעלון, של עו"ד יהושע שחר יוחאי, מצאתי אחרי חיפוש קליל, במוצ"ש כמובן, ככתבה שמופיעה כבר חודשיים באיזה אתר אינטרנט. הכתבה השנייה היא ללא שם של כותב, דבר מעצבן בפני עצמו אבל נשאיר את זה לפעם אחרת. הדבר השני שהיה לי מוזר, הוא שכל העלון סובב סביב בית שמש. כל הכתבות וחלק גדול מהפרסומות פשוט מתייחס רק לעיר בית שמש, ואם להיות יותר מדוייק - רמת בית שמש א'. האם כל העלון הזה הוא פשוט פרסום לפרויקטים של רמת בית שמש א' באמתלה של עלון שבת חדש? נראה שיותר סביר להניח. נחכה ונראה.

פייסבוק פייסבוק פייסבוק

מדור הרכילות של עלון שביעי, 'בשטיבל' משתדל להראות עדכני אך ניזון בחלקו הגדול מהפייסבוק. הבעיה היחידה בפייסבוק היא שכולם כבר יודעים את הכל ואין משקל אמיתי לפרסום של משהו שראיתי בפייסבוק על גבי עלון שבת מודפס. בדור שלנו זה שווה משקל לעשיית Share. חוץ מזה, שמה שאתה יכול להוציא מהפייסבוק זה בדרך כלל אנקדוטות קטנות ולא ממש מעניינות.

למרות שאין ספק שישנו שיפור בשבועות האחרונים במדור, וחלק לא קטן מהאייטמים לא מגיעים מהפייסבוק, את עיני צדה ידיעה קטנה שספק אם הייתה סיבה כלשהי לפרסמה. 'בשטיבל' סיפרו לנו שאיש יחסי הציבור איתן זליגר פתח עמוד פייסבוק בשם 'העם נגד בחירות מוקדמות'. הכתבת, שראתה כנראה דף פייסבוק חדש מיהרה ושאלה את זליגר מה המשמעות, או במילים שלה, “איתן, מה התכנון? מה הולך להיות בדף?'. זליגר המופתע ענה 'לא יודע. הקמתי לפני שעה. בלי לחשוב. נהיה חכמים מחר'. כאילו.. מה הכותבת רוצה ממני? עשרות דפים נפתחים ביום, וחלקם הגדול נשאר על כמה עשרות לייקים.

למרות זאת, נפרגן ונאמר שרינת אקשטיין בהחלט עושה עבודה משמעותית ומנסה למצוא ידיעות למדור גם מחוץ לרשת החברתית. פרגנו גם אתם ושלחו סיפורים.