המעלעל: הפדיחה של צ'ופ צ'ופ

עלוני השבת מנסים להיות רלוונטיים בעולם מהיר, גילוי דעת בפאנל על קראוסונים ואור ושאול שכמעט נפגשו. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה אלנתן זכריה 06/07/14 19:47 ח בתמוז התשעד

המעלעל: הפדיחה של צ'ופ צ'ופ
כיפה, צילום: כיפה

לא רלוונטיים

השבת ראיתי במו עיני כיצד כמה עלוני השבת המתעסקים בחדשות, אינם רלוונטיים כמו רוב העיתונות הכתובה. בעוד שהעיתונים היומיים לא אקטואליים מכיוון שדורנו הוא דור נפלא, דור שבו כל ידיעה חדשותית קטנטנה עולה תוך שניות לאינטרנט - עלוני השבת לא רלוונטיים מכיוון שהם נסגרים ביום שלישי ויוצאים לאור רק ביום שישי לפנות בוקר (אלא אם כן אתה מקומבן ואתה מקבל לפני). שלושה ימים בשפע המידע שקיים היום הופך כל ידיעה ללא רלוונטית אחרי כמה שעות. בוודאי שאחרי שלושה-ארבעה ימים.

קיימות לעלונים הנ"ל שתי אפשרויות:

האפשרות הראשונה היא לפרסם פרשנויות על הדברים שקרו במהלך השבוע או להוסיף עליהם ראיונות ורעיונות, כמו שעשו בטוב טעם החבר'ה בעולם קטן כשפרסמו בכפולה את דבריהם של חברי הנרצחים, ובשאר העלון עוד כל מיני דברי מוסר והתעוררות מכל מיני רבנים ואנשים שיודעים לכתוב יפה. גילוי דעת גם נכנסים לאפשרות הזאת, כמו שעשו השבוע, לדוגמא בראיון אחד על אחד עם ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה שליווה את החיפושים אחר החטופים. שבתון, קרוב אליך, שבת בשבתו ועוד, גם הם לא מתיימרים להביא חדשות, אלא דברי תורה ומאמרים שמכניסים כדרך אגב את הדברים שקרו השבוע.

האפשרות השנייה היא פשוט לא להתיימר להיות עיתון במסווה של עלון. זאת אומרת, לא לנסות להביא אקטואליה שעד מועד הפרסום שלה נהיית רלוונטית כמו טשולנט במוצאי-שבת, אלא להביא אקטואליה מגזרית שהיא לא חלק מסדר היום התקשורתי של השבוע. את זה עושים בהצלחה מצב הרוח, כשהמדורים הגדולים שלהם 'בציונות הדתית' ו'קרה קורה יקרה' מדברים בעיקר על אקטואליה מגזרית. לזה נועדו עלוני השבת, כי מי שרוצה לקרוא חדשות לא יחכה בשביל זה עד שבת.

אגב, העדות הכי גדולה לכך שאקטואליה בעלוני השבת אינה רלוונטית, היא שבשבת האחרונה מה שהיה בראשם של הקוראים היה ההסלמה ביו"ש ועזה, וצל"ש לעקיבה (כן, כן, עם ה') לם משביעי - הכותב היחיד שעוד טיפה הצליח להתייחס לנושא בידיעה קטנה.

פדיחה של ביקורת אוכל

אור רייכרט, מבקר המסעדות של שביעי, יצא השבוע למסעדה בשם 'צ'ופ צ'ופ' בהוד השרון. שאול יהלום, מבקר המסעדות של מצב הרוח, יצא השבוע למסעדה בשם... נו, ניחשתם נכון - 'צ'ופ צ'ופ' בהוד השרון. אני, אגב, לא יצאתי השבוע לשום מסעדה בהוד השרון. אני לא יודע בדיוק איך זה עובד, אבל מתוקף עיסוקי אני משער שאיש יחסי-הציבור של המסעדה מתקשר לעורכי עלונים שונים ומזמין אותם לארוחה חינם (למבקר + נאווה רעייתו) בתמורה לביקורת שמפרסמת את המסעדה שלו. עד כאן הכל טוב ויפה. רק מה קורה כשאיש היח"צ רוצה יותר מביקורת אחת פעם בשבוע? הוא מתאם עם שני העורכים (ללא ידיעתם) שיפרסמו את הביקורת באותו שבוע, מה שגורם ל"הצפה" של המסעדה שלו בשני עלוני שבת מובילים. אז איש היח"צ בוודאי יגיד שהוא לא התכוון וזאת טעות וכו'... תסמכו עליי - זאת לא טעות והוא בטח ממש ברגעים אלה מקבל על הראש משני העורכים. נאחל לו בהצלחה.

(צילום: אלנתן זכריה)

שמחם בבניין שלם

גילוי דעת הוציאו גיליון מיוחד שממותג סביב כנס 'בניין שלם' לענייני משפחה שיתקיים השבוע. לצד כל מיני מדורים שהוקדשו לענייני משפחה הוצב הלוגו של 'פרוייקט בניין שלם' ושני עמודים מיוחדים המוצגים כפאנל (למרות שזה כולה שלוש טורי דעה שעונים על אותה שאלה. פאנל עלק) על גירושים במגזר הדתי. בעמוד 13 הייתה הידיעה ההו כה מעניינת על כמה קוראסונים ואבטיחים טוחנים האנשים שמגיעים לכנס וכמה סדרנים וסדרניות צריך כדי לפזר אותם אחרי שהם קלטו שבעצם הם אלה ששילמו על הקוראסונים.