מסרב לתת שירות למצעד הגאווה? יתכן וזה יהיה חוקי

ביוזמת ח"כ סמוטריץ', בעל עסק פרטי יוכל, בטענה לפגיעה באמונתו הדתית, להימנע ממתן שירות או מוצרים, "אסור למדינה שתתערב בקניינו הפרטי של אדם". ח"כ לביא: "דווקא בי"ז בתמוז - שנאת חינם. ההצעה מביישת את המציע"

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/07/18 08:50 יח בתמוז התשעח

מסרב לתת שירות למצעד הגאווה? יתכן וזה יהיה חוקי
למדינה אסור להתערב בקניין הפרטי? לחנות אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

בעל אולם שמחות ולא מוכן לאפשר ריקודים מעורבים? מייסד חברה לעיצוב גרפי ולא מעוניין במתן שירות לאירוע של קהילת הלהט"ב בטענה שזה פוגע באמונתך הדתית? יוזמת חקיקה מחודשת תנסה להפוך מצבים כגון אלה לחוקיות.

הצעת החוק, שאותה יזם ח"כ בצלאל סמוטריץ' ועליה חתומים ח"כים נוספים כדוגמת משה גפני, יואב בן צור, מיקי זהר ועוד, מבקשת למנוע מצב שבו סירוב להספקת מוצר או שירות או למתן הכניסה למקום הציבורי מחמת אמונה דתית, ייחשב להפליה אסורה.

כיום, סעיף 3 לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים קובע כי אסור להפלות בהספקת מוצר או שירות ציבורי, במתן כניסה למקום ציבורי או במתן שירות במקום הציבורי.

בשנת 2017 פורסם לדוגמה, כי בעל בית דפוס שסירב לספק שירות לחברי התא הגאה שבאוניברסיטת בן גוריון, נתבע על כך בבית משפט השלום בבאר שבע ונדרש על ידי התובעים לשלם פיצוי בסך של 100 אלף שקלים בטענה שהפלה אותם על רקע נטייתם המינית.

שונאים דתיים? סמוטריץ

ח"כ סמוטריץ'צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בדברי ההסבר להצעת החוק, שהוגשה על ידי סמוטריץ' כבר בשנת 2015 והיום (ראשון) תעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, נכתב בין היתר כי "יש להחריג מקרים בהם הספקת המוצר או השירות הציבורי, מתן הכניסה למקום הציבורי או מתן שירות במקום הציבורי גורמים לפגיעה באמונתו הדתית של האדם שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, או לפגיעה באמונתו הדתית של חלק מהציבור המבקש לעשות בהם שימוש".

עוד נכתב בהצעה, כי החרגה זו, "לא תחול במקרה בו מדובר בשירות חיוני שאין לו חלופה סבירה בנסיבות העניין, או כאשר מדובר בשירות או מוצר שאותם מספקת המדינה או ביחס לכניסה למקרקעין שבבעלותה".

מגיש היוזמה, ח"כ סמוטריץ' ציין כי "במדינת ישראל יהודי יוכל לשמור על אמונתו. החוק שלי נותן מענה הולם למגוון מצבים. לא יתכן שמשרד יח"צ שלא מוכן לפרסם אירוע שיחול בשבת, או אולם אירועים שמספק ללקוחותיו רק יין שנקנה מיהודים יחשב כעובר על החוק ויהיה חשוף לתביעה".

לדבריו, "אסור למדינה שתתערב בקניינו הפרטי של אדם ואם יזם במודיעין עילית פותח חברת הייטק לנשים בלבד כל התערבות של המדינה כדי למנוע זאת היא לא פחות מאבסורד. בדיוק כפי שאף אחד לא מעלה על דעתו לכפות הלכי רוח דתיים בקניין הפרטי על אזרחי ישראל כך גם ראוי שאדם יוכל לשמור על אמונתו בקניינו ללא התערבות".

ח"כ עליזה לביא מיש עתיד תקפה את הצעת החוק ואמרה כי "ההצעה מבקשת לעגן אפליה בישראל בחקיקה ראשית, ולזרוק לפח את מגילת העצמאות ואת עקרונות היסוד עליהם מושתתת מדינת ישראל".

לדבריה, "עצוב מאוד שדווקא בי"ז בתמוז ובפתחם של 'שלושת השבועות', מבקש סמוטריץ' להרבות שנאת חינם ולחרחר עוד ריב, מדון ופילוג בעם ישראל. עצם העובדה שההצעה בכלל עולה על שולחן הכנסת פוגעת בכבודה של הכנסת ומביישת את המציע".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן