מסמך צה"לי מחייב גם אם לילדים בשירות מילואים עד גיל 40

מחשיפת 'עולם קטן' עלה כי חיילת, המעוניינת לשרת בתפקידים מסוימים, נדרשת לחתום על כתב התחייבות שבו היא מצהירה בין היתר כי "אם אנשא, אהרה או אלד לא אהיה זכאית כתוצאה מכך לפטור משירות ביטחון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/07/18 15:32 כא בתמוז התשעח

מסמך צה"לי מחייב גם אם לילדים בשירות מילואים עד גיל 40
גם אמא תחוייב בשירות מילואים? תמונת ארכיון, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

האם אשה, אשר שירתה בתפקיד קרבי ובביתה תינוק בן מספר חודשים, תחויב להתגייס לשירות מילואים עד גיל 40 כמו גבר? מחשיפת 'עולם קטן' שתפורסם בשבת עלה כי צה"ל מחתים נשים על מסמך שבו היא מתחייבת לשירות סדיר או מילואים גם במקרה שתקים משפחה.

"ידוע לי כי אם אנשא, אהרה או אלד לא אהיה זכאית כתוצאה מכך לפטור משירות ביטחון", זהו חלק מנוסח כתב ההתחייבות עליה חותמת כל צעירה בת 18 המתעתדת לשרת ביחידות קרביות או יחידות כאלה שמצריכות עמידה בקריטריונים הנדרשים מחיילים גברים.

יש לציין כי רק מי שניאותה להתנדב לאותם 110 תפקידים, שבעבר היו פתוחים לגברים בלבד וכיום הם מתאפשרים גם לנשים, מחויבת לחתום על מסמך זה שבו נכתב עוד כי היא תהיה "חייבת במשך שירות כולל כפי שנקבע במדיניות הצבא, לעניין 'דין יוצא צבא אשה כדין יוצא צבא גבר'".

נושא מעניין נוסף הוא שגם אם החותמת על המסמך נושרת במהלך הכשרתה, היא עדיין תחויב להשלים שירות מלא בן 32 חודשים וכן תעמוד לרשות צה"ל בכל נושא שירות המילואים עד שתגיע לגיל 40.

לוחמות בצה"ל

לוחמות בצה"לצילום: פלאש 90 אביר סולטן

מי שהתראיינה לכתבה והביעה את מורת רוחה מהדברים היא ד"ר עינת רמון, מרצה למגדר וללימודי נשים, שתהתה "האם נשים תגויסנה לשירות מילואים שלושה חודשים לאחר הלידה, תוך כדי היריון מתקדם או כשהתינוק יונק? האם אאם לפעוטות שלא תתייצב לשירות מילואים תיחשב עריקה ועבריינית? חשבתם מה יתרחש במצבי חירום של גיוס בצו שמונה כאשר יגויסו למלחמה שני ההורים במשפחות רבות מאוד בישראל?".

לדבריה, "ניסוח משפטי זה יכול להביא למצבים הזויים שבהם אם מיניקה או אם לילד חולה תיחשב עריקה אם לא תתייצב למילואים. לא ברור כיצד אמורה להתנהל משפחה שבה ישרתו במילואים האב והאם לסירוגין פרקי זמן שונים או שיגויסו יחדיו לשירות מילואים בצו שמונה".

מדובר צה"ל נמסר כי "בצה"ל קיימים 110 תפקידים שמוצעים למלש"ביות על בסיס סעיף 16א', המאפשר את הארכת תקופת שירות החובה של חיילות הבוחרות לחתום על המסמך ביום גיוסן ל־32 חודשיים בכדי שיוכלו לשרת בתפקידים המצריכים הכשרות ארוכות".

עוד נכתב בתגובה כי "אין מניעה מנשים המשרתות בשירות צבאי להקים משפחות במהלך שירותן הצבאי. יתרה מכך, צה"ל מספק מעטפת תומכת לנשים עם ילדים. באשר לשירות מילואים, צה"ל מכיר בכך שקיימים מקרים בהם לא ניתן לקיים שירות מילואים בצורה הנקבעת מראש. על כן, מדי שבוע מתקיימת וועדת תיאום מילואים הבוחנת מקרים בהם שירות המילואים מונע קיום אורח חיים תקין של משרת המילואים. צה"ל רואה חשיבות רבה בטיפול הפרט בקרב משרתי המילואים".