מנדלבניט לבג"ץ: חוק ההסדרה- לא חוקתי

היועץ המשפטי לממשלה הודיע באופן חריג כי יש לבטל את חוק ההסדרה כי הוא אינו חוקתי. מנדלבליט טוען כי פתרון להכשרת הקרקעות ביהודה ושומרון צריך להינתן בנוסח תקנות השוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/18 18:16 י בטבת התשעט

מנדלבניט לבג"ץ: חוק ההסדרה- לא חוקתי
מנדלבליט בוועדה לביקורת המדינה, צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט הודיע הערב (ג') לבג"ץ כי חוק ההסדרה אינו חוקתי, ועל השופטים לבטלו. היועמ"ש טוען כי הנוסחה הטובה יותר היא 'תקנות השוק' היכולות להכשיר 80% מהקרקעות ביו"ש.

"אין מנוס מההכרזה השיפוטית על חוק ההסדרה כחוק בלתי-חוקתי אשר דינו בטלות" כך כתב היועמ"ש לשופטי בית המשפט העליון והוסיף שניתן להגיע להסדר קרקעות ביהודה ושומרון ללא צורך בחוק ההסדרה. 

חוק ההסדרה מורה כי קרקע בבעלות פלסטינית פרטית, שנבנו עליה בתים תופקע לטובת המדינה ובעלי הקרקעות יפוצו בשווי הקרקע או יקבלו קרקע חלופית על פי בחירתם.  

היועמ"ש מסביר כי על המדינה להכשיר את הקרקע על פי תקנות השוק, ולא על פי חוק לא חוקתי לטענתו. תקנות השוק מורות כי "עסקה שנעשתה בתום לב בין הממונה על הרכוש הממשלתי בשטחים לבין אדם אחר, בכל נכס שהממונה חשבוֹ בשעת העסקה לרכוש ממשלתי, תהיה תקפה, גם אם בפועל האדמה המדוברת לא הייתה שייכת למדינה". עיקרון דומה עמד גם בבסיס הפסיקה ההיסטורית בבית המשפט המחוזי בירושלים, שקבעה כי יש להסדיר את המאחז מצפה כרמים.