מכה לצהר: רק 8% משומרי הכשרות סומכים על ההכשר של הארגון

רוב תושבי ישראל היהודים שומרים כשרות בביתם אולם רובם מעדיפים תעודת כשרות של הרבנות הראשית או של בד"ץ ואינם סומכים על גופי הכשרות הפרטיים שקמו בעקבות הביקורת על הרבנות. מארגון צהר טרם נמסרה תגובה

חדשות כיפה מירב כהן 23/12/18 18:54 טו בטבת התשעט

מכה לצהר: רק 8% משומרי הכשרות סומכים על ההכשר של הארגון
סמל הכשרות החדש, צילום: דוברות הרבנות הראשית

יותר ממחצית מהיהודים בישראל שומרים כשרות, אולם רובם אינם סומכים על תעודת הכשרות של ארגונים פרטיים כמו 'צהר' או 'השגחה פרטית' ומעדיפים תעודת הכשר של הרבנות הראשית או של גופי בד"ץ- כך עולה מסקר שנערך לקראת הכנס השנתי על שירותי הדת בישראל של המרכז לדת, לאום ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה שהמתפרסם היום (א'). מארגון צהר טרם נמסרה תגובה

רוב שומרי הכשרות מסתפקים בתעודת כשרות רגילה מהרבנות הראשית (46.5) לעומת 33% שציינו כי הם צורכים רק כשרות בד"ץ או מהדרין. 12% סומכים על הצהרתו של בעל העסק כי המקום כשר. ורק 8% סומכים על תעודת הכשר של ארגון צהר. מהסקר עולה כי אף בקרב חילונים המקפידים על כשרות, רק 38% יסתפקו בגופי כשרות פרטיים.

גופי הכשרות הפרטיים קמו בעקבות ביקורות על מונופול הכשרות בו אוחזת הרבנות הראשית מיום הקמת המדינה, אך נראה כי הם סופגים מכה אנושה והעם בישראל ממעט לסמוך עליהם. 

סקר שנערך על ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בראשות פרופ' תמר הרמן, על ידי מכון הסקרים Panels LTD ובו השתתפו כ-500 נשאלים עלה כי מחצית מהנשאלים השיבו כי מדינת ישראל לא צריכה להתחשב ביהדות התפוצות בכל נושאי דת ומדינה לעומת 38% בלבד שסבורים שיש להתחשב בהם. 

אופיר סופר, מזכ"ל האיחוד הלאומי בירך על תוצאות הסקר: "למרות קמפיין אגרסיבי רוב אזרחי ישראל שומרי הכשרות בוחרים בכשרות הרבנות ולא בארגונים פרטיים. אנו בטוחים שזו תהיה גם התוצאה בקרב הציבור הדתי בנושאי הגיור, הנישואין והגירושין. הציבור הדתי בארץ הוא ממלכתי ואנו נמשיך יחד איתו לשמור על יהדות ממלכתית ומדינה יהודית!"