עונש מוות למחבלים? מחלוקת גנרלים בשמאל

"עונש מוות למחבלים ימנע עסקאות חילופי רוצחים ויעשה צדק אמיתי", טען האלוף במיל' וחבר 'העבודה' יום טוב סמיה. חברו למפלגה, האלוף לשעבר עמירן לוין חלק עליו, "עונש המוות הוא מוות להיגיון. התומכים כנראה לא מכירים את המחבלים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/01/18 09:27 יז בטבת התשעח

עונש מוות למחבלים? מחלוקת גנרלים בשמאל
איתמר בן גביר וצבי סוכות מחוץ לדיון בעניינו של רוצח משפחת סלומון, צילום: יח"צ

התיקון לחוק עונש מוות למחבלים שעבר אתמול (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת ממשיך לעורר מחלוקת כשגם אנשי ביטחון בכירים לשעבר חלוקים בדעותיהם.

האלוף במיל' יום טוב סמיה, שהצהיר בעבר כי יתמודד על מקום ברשימת מפלגת העבודה. שיבח את החוק וטען כי הוא עשוי למנוע עסקאות מחבלים עתידיות.

"האם רק עונש מוות למחבלים זה מה שיוריד את כמות המפגעים? אני בספק", הוא אמר וציין כי "לזה צריך שילוב של מודיעין, והרתעה בשדה הקרב ותקווה לדור הבא בשדה המדיני".

לצד זה הוא הדגיש כי עונש מוות למחבלים "ימנע עסקאות חילופי רוצחים ענקיות עם ארגוני הטרור ויעשה צדק אמיתי. לא צריך להיות חבר בישראל ביתנו בשביל להבין את זה".

מברך את הדתיים בצבא. עמירם לוין

לא תומך בעונש מוות למחבלים. עמירם לויןצילום: פלאש 90. תומר נאוברג

ביטחוניסט נוסף שגם הוא חבר מפלגת העבודה, האלוף במיל' עמירם לוין, חלק עליו סמיה ואמר כי "עונש המוות הוא מוות להיגיון".

לדבריו, "הח"כים התומכים כנראה לא מכירים את המחבלים. עונש המוות לא ירתיע אותם. אולי אף יעודד. ובכלל לא נכון וראוי ליהודי לדון על גזילת חיי אדם שפל ככל שיהיה". עוד הוא אמר כי "הקואליציה כבר עמוק בתוך בחירות. נתניהו חלש. פוליטיקה קטנה על חשבון הביטחון הלאומי ובניגוד לעמדת מערכת הביטחון. חוק פופוליסטי ואסור שיחוקק".

התיקון לחוק עונש מוות למחבלים, שמקודם על ידי ישראל ביתנו ושר הביטחון אביגדור ליברמן, עבר אתמול בקריאה טרומית ברוב של 52 חברי כנסת שתמכו בו לעומת 49 שהתנגדו. לפי התיקון יוכל בית הדין הצבאי לגזור עונש מוות על מחבלים גם ברוב של 2 שופטים ולא פה אחד כפי שמותר כיום בחוק.

על רקע יוזמה זו פורסם אתמול ב'הארץ' כי השב"כ הציג לדרג המדיני עמדה לפיה עונש מוות למחבלים עלול לגרום לחטיפות יהודים רבות ברחבי העולם לצורכי מיקוח. עוד דווח כי שירות הביטחון הכללי צפוי לפרוש בצורה מלאה את עמדתו בדיון שאמור להתקיים בנושא בקבינט המדיני-ביטחוני, כפי שהבטיח אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו.