"מחיקת נשים מפרסומות - החפצה כמו בפורנוגרפיה"

תנועת נשים החליטה להילחם בהעלמת מקומן מהשיח הציבורי, "אפילו מי שלבושה לפי כללי הצניעות החרדים נחשבת לאסורה". לטענתן, מדיניות זו עלולה אף להוביל לסכנת חיים

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/07/18 09:53 יט באב התשעח

"מחיקת נשים מפרסומות - החפצה כמו בפורנוגרפיה"
טשטוש ילדות בפרסומת לחפושות, צילום: ציולם מסך. חכמת נשים

ספר המכיל ציור שולחן שבת ללא אמא, עלון תחפושות לפורים עם פני ילדות מטושטשים ומניעת פרסום העלאת המודעות לסרטן השד. לנשות "חכמת נשים" נמאס שמדירין אותן אפילו מפרסומות ולטענתן, לעתים מדובר גם בסכנת חיים.

"מדיניות שנחשבה פעם למחמירה וקיצונית הפכה לנורמה", אמרו נשות הארגון והסבירו כי "תמונות של נשים – אפילו נשים הלבושות לפי כללי הצניעות החרדים – נחשבות עכשיו לאסורות".

כדוגמא לטענותיהן, הן ציינו מקרים בהם לא ניתן למצוא כלל נוכחות נשית, "ספרי ילדים, ספרי לימוד, חוברות קומיקס וספרים לשבת מציגים כעת אך ורק תמונות של גברים וילדים".

https://www.facebook.com/chochmatnashim/videos/1097011907121087/

"חכמת נשים" היא תנועה שהוקמה לפני 5 שנים על ידי נשים, עולות חדשות וותיקות שמרביתן משתייכות לקהילה האנגלוסכסית בציבור הדתי לאומי, במטרה לחזק את קולן של הנשים בקהילה. העמותה משמשת כקבוצת תמיכה לנשים הנתקלות בבעיות מגדר שונות, בעיקר בציבור החרדי, ובמקביל פועלות חברותיה במישור המשפטי ובפעולות לובינג בכנסת. בראש התנועה עומדות שושנה יסקול, חנה גורדון ורחל סטומל.

לטענתן, מדיניות הסתרת הנשים מעל כל במה אפשרית משתווה לעולם אפל בו משתמשים בגופן, "מדיניות זו מקודמת בשם ה'צניעות'. אך מחיקת נשים אינה מצניעה נשים, היא מחפיצה אותן. כמו תמונת המראה שלה, השימוש בגופן של נשים בפורנוגרפיה, היא מתייחסת לגופנו כאובייקט מיני. היא מתעלמת מאתנו כבני אדם.

"מחיקת נשים אומרת לילדות שגופן כרוך בחטא, ואסור שייראה. היא אומרת לנערים שאפילו נשים הלבושות בבגדים רגילים הן פיתוי שהם אינם מסוגלים לעמוד בו. היא יוצרת עולם שבו רק גברים עושים, קונים, משיגים, ומשפיעים, עולם שבו רק הגברים רלוונטיים. בעולם כזה, שבו נשים אינן נראות או נשמעות, אין להן צרכים, ואין להן מה לתרום".

פרסומת לבנק נטולת נשים

פרסומת לבנק נטולת נשיםצילום: ציולם מסך. חכמת נשים

לצורך העלאת המודעות בנושא, גם בקרב הציבור הדתי לאומי והכללי, יצאה התנועה בפרויקט גיוס המונים שצפוי להסתיים הערב בחצות. עד כה מתוך יעד של 40 אלף דולרים הצליחו נשות העמותה לגייס כ- 30 אלף בלבד וחברות התנועה קראו לציבור הרחב להמשיך לתרום. לתפיסתן, לעמידה ביעד עשויה להיות משמעות מצילת חיים.

"אם לא די בנימוקים אלו", נכתב באתר העמותה בפניה לציבור, "שקלו בבקשה את הנתון הבא: אחוז הנשים החרדיות שמתות מהמחלה שאת שמה הן אינן יכולות לומר בציבור (סרטן השד) גבוה יחסית לחלקן בציבור הרחב, אף שיחסית מעט מהן לוקות בה".

עוד הן טענו כי כשביקשו לתלות ברחובות ובמקוואות פרסומים בנושא להעלאת המודעות למחלה, גורמים בציבור החרדי אסרו זאת עליהן בטענה שמדובר בעיסוק לא צנוע. "אם איננו יכולות לדון בבריאותן של נשים לא במקווה ולא ברחוב, אם אין חברות כנסת חרדיות, מי ידבר עבורנו? אנו, כנשים דתיות, דורשות: אל תמחקו אותנו. חייבים להחזיר את הנשים לתמונה".

מנהלות התנועה. מימון: סטומל, יסקול וגורדון

מנהלות התנועה. מימון: סטומל, יסקול וגורדוןצילום: חכמת נשים