פרסום ראשון מזעזע: השפלות מיניות בהשבעה של סניף בני עקיבא בירושלים

הגיעו להשבעה ועברו השפלה מינית: תלמידי כיתות ט', חניכי השבט החדש - "השחר", נדרשו לבצע אקטים מיניים מבזים וחריגים בערב שערכו להם בוגרי הסניף | "מישהו נרדם בשמירה", אומרים אנשי חינוך המעורבים במקרה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/12/21 11:26 ד בטבת התשפב

מזעזע: השפלות מיניות בהשבעה של סניף בני עקיבא בירושלים
הסניף נסגר לשבועיים, צילום: חדשות כיפה

לפני חודש, ערב שבת הארגון של בני עקיבא, דיווחנו על המכתב החריג שנשלח מטעם הנהלת התנועה לכלל הורי החניכים ובו ביקשו להקדים תרופה למכה, בכל הקשור להשבעות שנעשות ברחבי הארץ לחניכי השבט החדש. כעת אנחנו חושפים אירוע קשה שנעשה בהשבעה של אחד הסניפים המרכזיים בירושלים, שגם הנחיות התנועה לא הצליחו למנוע. 

במוצאי שבת ארגון, מיד לאחר התהלוכה, המפקד החגיגי וההופעות, המשיכו חברי וחברות חבריא ב' בסניף בקעה בירושלים לציין את ההשבעה לחברי שבט החדש - "השחר". כשהגיעו למקום ההשבעה התחלקו חברי השבט החדש לארבע קבוצות - שתיים לבנים ושתיים לבנות ועברו בין תחנות שונות.

כשקבוצת הבנים הגיעה לאחת מהתחנות, חיכו להם שם מספר נערים משבטים בוגרים יותר שהורו להם לבצע אקטים מיניים משפילים הממחישים להם כיצד לאונן. במקביל, קבוצת הבנות נדרשה בתחנה אחרת לדמות לידה באופן מוחשי ומבזה.

עם החזרה של ילדיהם מההשבעה, התוודעו ההורים לאירוע הקשה. זאת לאחר שהבחינו במצב הנפשי הקשה בו שרויים הילדים. הפנייה לבני עקיבא התבצעה מיד וכך גם היידוע של בתי הספר, האולפנות והישיבות תיכוניות בהם לומדים החניכים, במטרה לספק מענה מהיר ומקיף לבני הנוער שנפגעו. 

בשיחה עם כיפה סיפרו אנשי חינוך ומנהלים בכירים ממוסדות שונים בירושלים, שתלמידיהם לקחו חלק באירועי ההשבעה, כי מדובר באירוע קשה שהיה צפוי מראש לאור מקרים דומים בשנים קודמות. "מישהו נרדם בשמירה כבר לפני שנים", אמר אחד מהם, והוסיף ספק ברצינות ספק בציניות: "ברוך ה' זה לא היה גרוע יותר אבל צריך שההשבעות האלה ייפסקו".

ההשבעות יבוטלו? בבני עקיבא לא שוללים

בבני עקיבא הבינו כבר למחרת בשעות הבוקר כי מדובר באירוע חריג ויוצא דופן ולא רק בשובבות חולפת של בני נוער. העובדה כי באירוע כל הגורמים הם מתוך הסניף עצמו ולא מבחוץ העצימה את העניין, ולכן הוחלט להגיב באופן חריף. בתנועה הורו לעצור את הפעילויות השוטפות בסניף, וננקטו צעדים משמעתיים כלפי הנערים והנערות שלקחו חלק פעיל במקרה. בנוסף, הוחלט לכנס את וועד ההורים ואנשי חינוך נוספים מהקהילה למחשבה על מה הצעדים המהירים בהם צריך לנקוט. אנשי ונשות מקצוע ובכירים בבני עקיבא ערכו פגישות ארוכות עם חברי השבט החדש - שבט "השחר", ושבטי "רפאל", "סיני" וכלל חבריא ב', כל אחד כפי חלקו באירוע הקשה. 

במשך החודש שעבר, נשמר הקשר ההדוק בין בני עקיבא לבתי הספר ואנשי החינוך, ואף נערכו דיונים משותפים עם אנשי הקהילה. הסניף חזר מאז לפעילות באופן הדרגתי יחד עם הליווי החינוכי של הגורמים השונים.

האירוע החריג האיץ את העיסוק של בני עקיבא בהשבעות ובדברים השליליים שקורים בהן: "יש מחשבות לגבי שנה הבאה, גם כללית לגבי המוסד של 'ההשבעה' וגם מבחינה חינוכית", אומר גורם בתנועה לכיפה, "יש שיח עם מוסדות החינוך. נוציא הנחיות בחודשים הקרובים ולא רק בחודש ארגון - לא נחכה לדקה האחרונה".

לשאלה האם ישנה כוונה לבטל את ההשבעות בתנועה באופן גורף אומר הגורם כי, "כל האופציות פתוחות. יש כרגע סיעור מוחות ולכל האפשרויות יש מקום על השולחן".

מבני עקיבא נמסר בתגובה לפניית כיפה כי "מדובר במקרה חמור שמטופל על ידינו כבר כחודש ברמה החינוכית - פרטנית וקהילתית - בשיתוף הורים, גורמי המקצוע, הרשויות, המרכז הקהילתי ובתי הספר".