ה'עירוב' חוזר לפורטוגל אחרי יותר מ-522 שנים

מאז גירוש היהודים משטחה לפני יותר מ- 500 שנה, לא חודש עירוב התחומין בפורטוגל. כל זאת עתיד להשתנות בשבוע הבא אז יימתח העירוב הראשון בעיירת האנוסים בלמונטה במזרח המדינה

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/10/19 14:59 כח בתשרי התשפ

ה'עירוב' חוזר לפורטוגל אחרי יותר מ-522 שנים
בית כנסת בבלמונטה, פורטוגל, צילום: shutterstock

העירוב בעיירת האנוסים בלמונטה, פורטוגל יוקם לראשונה מזה 522 שנה - כך פרסם צביקה קליין ב'מקור ראשון'. בטקס חנוכת העירוב, שיתקיים בשני הבא, צפויים להשתתף ראש העיירה ונציגים ישראלים רשמיים, ובכך תושלם משימת הרכבת העירוב הראשון בפורטוגל, מאז גירוש יהודי פורטוגל ב־1497

"כשהגעתי לקהילה המקומית שאלתי את עצמי מה חסר כאן, אילו כלים נוספים אפשר לתת לקהילה היהודית כדי שהיא תהפוך לפעילה יותר", אומר הרב פרנקו, מוסמך כולל "תורת יוסף" ובוגר "מכון שטראוס־עמיאל" להכשרת שליחים. "הבנתי שכבר יש מקווה, יש בית כנסת, יש חיים יהודיים, יש אפילו מוזיאון יהודי – אבל הריחוק מבית הכנסת מקשה על מקצת מהמתפללים להגיע לתפילות בשבת, ולא מאפשר להם להביא את הילדים בעגלות"

קהילת בלמונטה מונה כיום  כמה עשרות אנשים,כאשר  במשך מאות שנים, קהילה זו מנתה מאות יהודים אנוסים, שהסתירו את יהדותם והתחזו לנוצרים בעודם מקיימים חיים יהודיים בהיחבא. במהלך שנות ה־90 של המאה הקודמת הרבנות הראשית גיירה את הקהילה והם הוכרו כיהודים.

"אני מאוד מתרגש. הצלחנו להוסיף נדבך חשוב לחיי הקהילה היהודית בבלמונטה", מספר הרב אברהם פרנקו, שליח רשת "אור תורה סטון" בעיירה, שגייס את ראש העיירה לתמיכה בפרויקט. "זו סגירת מעגל ליהודי המקום, ששמרו על יהדותם בסתר במשך מאות שנים, וכעת הם זוכים להתחבר עוד יותר למורשת ישראל ולתורה".

"עירוב מאחד קהילה במובנים רבים", אומר הרב ד"ר כתריאל ברנדר, נשיא מוסדות אור תורה סטון. "התושייה והיוזמה שגילה הרב פרנקו בהקמת העירוב בבלמונטה הן דוגמה מייצגת לעבודת שליחי הרשת. המוסמכים והשליחים שלנו ממשיכים להיות גורם רב ערך בפיתוח חיי הקהילות היהודיות בתפוצות ובחיבורן ליהדות, למסורת ולתורת ישראל".