100 שנה לרבנות: האם סופה קרב?

סדרת כתבות חדשה מבקשת לגעת באחד הנושאים הנפיצים בישראל בימינו: הרבנות הראשית לישראל. מדוע רבים מואסים בה, מה מבקשים מתחריה החדשים ומהם הגורמים שהביאו לאובדן האמון בה | צפו בהצצה

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/04/21 18:39 יג באייר התשפא

100 שנה לרבנות: האם סופה קרב?
צילום: פלאש 90

סדרת כתבות חדשה מבקשת לגעת באחד הנושאים הנפיצים בישראל בימינו: הרבנות הראשית לישראל. שאלות רבות עולות כלפי המוסד שהוקם לפני המדינה: מדוע רבים מואסים בו, מה מבקשים מתחריו החדשים ומהם הגורמים שהביאו לאובדן האמון בו. 

השבוע תשודר בכאן 11 סדרת כתבות מיוחדת על "100 שנים לרבנות הראשית" של יאיר אטינגר. בפרק הראשון מתראיין הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, שהוא גם נשיא בית הדין הרבני הגדול, ונשאל על החותם שהוא רוצה להשאיר. הרב לאו משיב שזהו נושא העגונות, "אני חושב שבנושא העגונות פתחתי פתח שלא היה מעולם, כי אנחנו מגיעים לפתור מקרים של 37 שנים". 

הרבנות הראשית אחראית על שירותי הדת של כל מי שהוא יהודי בישראל. היא קובעת למשל את המכסות לייבוא בשר, את חותמות הכשרות ויש לה סמכות שיפוטית בלעדית על הנישואים והגירושים. אבל הרבנות היא גם סיפור פוליטי מכיוון שהיא מגדירה נושאים קולקטיביים לגבי כולנו כמו מיהו יהודי, מה היחס בין חוק השבות לבין היהדות כהלכה, וסמכויות רבות נוספות שהמדינה נתנה לרבנות הראשית.

צפו בהצצה לפרק הראשון: