פינוי ישובים ומאחזים ב'

חלקו השני של הראיון עם הרב איבנר על סימטריה לגבי פינוי ישובים ומאחזים מבודדים.

חדשות כיפה עידן יוסף 25/12/02 00:00 כ בטבת התשסג


שר הביטחון אמר שאין מנוס מפינוי מאחזים מבודדים, משום שאי אפשר לשמור על בטחונם. יש למאחזים כאלו זכות קיום?
זו שאלה פרטית. צריך לדון לגופו של עניין. באופן פשוט, צריך להתיישב בכל מלוא רוחב הארץ. ודאי שצריך שיהיה ביטחון.
ההקבלה בין התנחלויות לישוב יהודי במדינה ערבית אינה מדויקת, משום ששטחי יש"ע לא סופחו למדינת ישראל?
לא משנה אם סופחו או לא סופחו, זו ארץ ישראל.
ומה יהיה אם תקום מדינה פלשתינית ביש"ע, או אז נופלת כל ההשוואה?!
לא, כי זו ארץ ישראל. בין שסופח ובין שלא סופח. זה שלנו, זה תמיד היה שלנו ולא של מישהו אחר. איך ירושלים יכולה פתאום להיות שלהם, אם הם נולדו אלפיים שנה אחרי שירושלים הוקמה?!
פורסם שמועצת יש"ע הסכימה עם הממשלה על פינוי עצמאי של חלק מן המאחזים, חלק מהמאחזים יפונו על ידי צה"ל והמאחז בגבעת התמר ישאר על כנו. האם מועצת יש"ע מוסמכת להסכים לכך?
באופן פשוט, כמו שאמרתי, צריך להתיישב בכל מלוא רוחב הארץ. פעם אמרו שצריך להוריד מאחזים בשביל השלום. זה חמור מאוד, כי ארץ ישראל היא שלנו. אבל אם רוצים שתהיה התיישבות, אך יש שיקולים פרטיים איפה כן ואיפה לא להתיישב, יש מקום לדון.
איך זה שמתנחלים שמקימים מאחזים מכריחים את הצבא להגן עליהם?
ברוך השם. בכל מקום שמתיישבים, על ידי זה מחזקים את הביטחון של מדינת ישראל. ודאי שהצבא לא מסדר שמירה על שטח ריק. במקום שאין אף אחד אין צבא, וגם אין אחיזה ישראלית. על ידי שיושבים שם, יש צבא ויש אחיזה ישראלית.
אבל זה לא חוקי!
ודאי זה חוקי שיהיה צבא בכל מקום.
לא שאלתי על הצבא, שאלתי על המתנחלים שמשתחלים לכל מקום אפשרי ביש"ע
מותר להתיישב בכל מקום בארץ ישראל.
זה לא סתם כך. אתה לא יכול לקום בבוקר, ולהחליט על הקמת ישוב חדש. צריך לקבל אישורים בהתאם
ודאי שצריך אישורי בניה. איזו שאלה?! צריך להגיש בקשות, לקבל אישורים ולהתיישב במקום.
ואם לא מקבלים אישור, לא מתיישבים?
אז מחכים עוד קצת לאישור. חייבים לתת אישור לגור בכל מקום. הרי זה מה שהזכרתי בהתחלה, שכמו שלערבי במדינה ערבית מותר לגור בכל מקום, כך ליהודי במדינה יהודית מותר לגור בכל מקום. צריך לסדר הכל באופן נכון.
באירופה עושים הקבלה ביו ההתנחלויות מהצד הישראלי לאלימות הפלשתינית. כיצד משיבים על טענה זו?
מה זה קשור? הרי אין שום קשר. נגיד שהכושים בארה"ב יעשו טרור ויגידו "אנחנו מוכנים להפסיק את הטרור, בתנאי שהלבנים יפסיקו להקים שכונות". היכן שמענו כזה דבר? זו מדינה שלנו, ואנו עושים בה מה שאנחנו רוצים. אם יש גויים שרוצים לגור פה, אנחנו מוכנים לקבל אורחים. אם האורחים עוסקים ברצח, אין להם מה לעשות כאן. היכן שמענו שאורח מתנה תנאים לבעל הבית?! כתוב "כל שיאמר לך בעל הבית עשה", לא שמענו שבעל הבית כפוף לאורח באף מדינה בעולם. זה דבר שאין לו שחר. הם ודאי לא יכולים לקבוע לנו מה נעשה במדינה שלנו. אנחנו עושים מה שאנחנו רוצים, ושיגידו תודה שאנחנו עושים איתם לפנים משורת הדין ומארחים אותם במדינתנו. אנחנו לא חייבים לארח אותם אצלנו, במיוחד שהם רוצחים. במאמר על קק"ל כתב הרב קוק, וכך אנו גם עושים, שצריך לעשות לפנים משורת הדין ולהתנהג יפה כלפי הגויים אשר בתוכנו, למרות שאיננו חייבים, כי זו המדינה שלנו. גם אברהם אבינו עשה לפנים משורת הדין ושילם על קניית מערת המכפלה. וכמו שגם בעיר העתיקה אנחנו משלמים על כל בית שאנחנו קונים מערבים, וזה לפנים משורת הדין. אורח שמתנהגים כלפיו לפנים שורת הדין לא יכול לתת הוראות: "אתה תגור פה, אתה תגור שם". מה זאת אומרת?!