ההצעה של המדינה בעניין הכנסת חמץ לבתי החולים

הכנסת חמץ במהלך חג הפסח לבתי החולים אסורה על פי הנחיות הרבנות. בעקבות זאת, הוגשה עתירה לבג"ץ נגד המדינה. כעת המדינה מציעה פשרה בעניין

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/18 08:46 טז בטבת התשעט

ההצעה של המדינה בעניין הכנסת חמץ לבתי החולים
יותר למבקרים להכניס חמץ? בית חולים, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

על פי הנחיות הרבנות, אין להיכנס לבית החולים במהלך חג הפסח עם חמץ. לפני כחצי שנה הוגשה עתירה לבג"ץ נגד המדינה בעקבות אותן הנחיות של הרבנות וכעת המדינה מציעה פשרה שתכלול הקצאה של מתחמים סגורים לציבור החילוני או הלא יהודי, או כל מי שמעוניין בכך בבתי החולים, ולשם יוכלו להכניס חמץ באופן חופשי בחג. אולם, המאבטחים בכניסה ימשיכו לבדוק האם תיקי המבקרים מכילים חמץ.

כזכור, לפני כחצי שנה התקיים דיון בבג”ץ בעתירה אותה הגישו חברי הפורום החילוני וחברי תנועת ישראל חופשית יחד עם ארגוני זכויות אדם בדרישה לאפשר הכנסת חמץ לבתי חולים, הידועה גם בשם ”בג”ץ החמץ”. העתירה הוגשה נגד המדינה בשל הנחיות הרבנות המחייבות בתי חולים למנוע הכנסת חמץ לתחומם במהלך ימי חג הפסח ולערוך בידוק של תיקים בכניסות. 

את העתירה הגיש לראשונה לפני למעלה מחצי שנה הפורום החילוני באמצעות עו”ד יאיר נהוראי אשר דרש מהמדינה להשיב לפני חג הפסח מדוע היא מחייבת את בית החולים לאכוף את הנוהל שקבעה הרבנות.

היום (ב') פורסם כי המדינה מציעה פשרה לפיה במהלך הפסח יוקצו בבתי החולים מתחמים סגורים לציבור החילוני או הלא יהודי, או כל מי שמעוניין בכך, ולשם יוכלו להכניס חמץ באופן חופשי בחג. כמו כן, המאבטחים בכניסה ימשיכו לבדוק האם תיקי המבקרים מכילים חמץ.

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר כי הם "מברכים את המדינה על הצעת פשרה בנושא אשר באה בכדי למנוע מצבים לא רצויים. יחד עם זאת מדובר לדעתנו, בהצעה לא טובה, שאינה פותרת את עיקרי הבעיה. אכיפת איסור הכנסת חמץ באופן הכולל חיטוט בתיקים ותשאול אישי הפוגע באדם ובאורחותיו, הינה פעולה מיותרת שמשניאה את היהדות ואת עצם הלכות הפסח".

לדבריהם, "במציאות שכזו ראוי לסמוך על סברות הלכתיות מקלות כפי שנהגו בבתי חולים בארץ לאורך שנים רבות. הצעתנו בנויה על הנחת היסוד שמוסדות הציבור במדינת ישראל צריכים להיות כשרים לפסח ומאפשרים לכל אדם לאכול בהם, מבלי לפגוע באורחותיהם של מי שאינם מעוניינים באכילת אוכל כשר לפסח".