בתי דין דורשים בדיקת די-אן-איי להוכחת יהדות

במכון "עתים" טוענים כי קיבלו פניות רבות מזוגות יוצאי חבר העמים, שהתבקשו על ידי בית הדין הרבני לבצע בדיקות גנטיות כדי להוכיח יהדותם. "מדובר באפליה נגד יוצאי חבר העמים", אומר הרב ד"ר שאול פרבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/02/19 11:19 כ באדר א'

בתי דין דורשים בדיקת די-אן-איי להוכחת יהדות
בית דין רבני. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: דוברות בתי הדין

ראשי ארגון "עתים" טוענים כי קיבלו פניות מעשרות זוגות יוצאי חבר העמים, שהתבקשו על ידי בית הדין הרבני לבצע בדיקת די-אן-איי כדי להוכיח את יהדותם.

"בחודשים האחרונים יצאו מחקרים שמבהירים כי הבדיקה איננה חד-משמעית", אומר הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד ויו"ר "עתים". בנוסף, טוען פרבר כי אותם רבנים מזלזלים בהלכה, מכיוון שיש כלים הלכתיים לפתרון בעיות, כמו למשל במקרה של ממזרים. ויש כלים להתמודד גם כאשר יש ספק יהדות. "אני לא מבין למה בתי הדין הרבניים מוכנים לפתע להשליך את ההלכה לפח ולהסתמך על המדע. ולבסוף, ברור שאם נשתמש בבדיקת די-אן-איי ניצור פיצול בעם היהודי".

אל עו"ד אלעד קפלן, מנהל "עתים", הגיע זוג שהיה בהליכי נישואים, לאחר שבבתי הדין טענו כי הם חושדים שאמו של אחד מבני הזוג איננה יהודייה. על פי הרישומים שהיו בפני בית הדין, ילדה האם בגיל מבוגר, מה שהעלה ספק לגבי מהימנות המסמכים שהגישו בני הזוג, ולכן הם דרשו לבצע בדיקת די-אן-איי כדי להוכיח יהדות.

"במקרה אחר שהתפרסם לאחרונה גם ברשת החברתית, החליטו הרבנים לבדוק את יהדותם של בני זוג שנישאו ברבנות כדת וכדין, ואחרי מספר שנים עמד בפני גירושים - ודרשו בדיקת די-אן-איי", טוען עו"ד קפלן.

בתוך כך, מזכיר הרב ד"ר שאול פרבר כי: "בשנים האחרונות היו כ-5,000 עולים שהתבקשו להוכיח את יהדותם, ולצערי הרב, במקום לחבק אותם הממסד הרבני חושד בהם. אני לא מדבר רק על רבנים חרדים, אלא אפילו רבנים חרדים-לאומיים מהמגזר הציוני-דתי, וגם כאשר יש את כל המסמכים. מדי פעם מישהו אומר, 'זה לא נראה לי טוב ואני רוצה בדיקת די-אן-איי כדי להוכיח יהדות'".

לדברי הרב פרבר, מדובר בדרישה לא הלכתית. "הם טוענים שזה נועד להוכיח יהדות, אבל למעשה מדובר במסך עשן, כי בישראל יש 400 אלף עולים מחבר העמים שיש להם סבא יהודי. מבחינת ההלכה הם לא יהודים, אז הדרישה לבדוק את יהדותם בעזרת די-אן-איי היא בוודאי מסך עשן".

בהנהלת בתי הדין הרבניים העדיפו שלא להתייחס לנאמר.