בפוע"ה מבהירים: קונדום אינו אמצעי מניעה המותר על פי ההלכה

מאמר שהתיר שימוש בקונדום כאמצעי מניעה גרם למכון פועה להבהיר: "השימוש בקונדום לשם מניעת הריון אסור בהחלט. הדבר מוסכם על כל הפוסקים שדנו בדבר ב-200 השנה האחרונות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/02/19 17:50 ז באדר א'

בפוע"ה מבהירים: קונדום אינו אמצעי מניעה המותר על פי ההלכה
גלולות למניעת הריון, צילום: shutterstock

במכון פוע"ה מגיבים על מאמרו של הרב שאול דוד בוצ'קו שפורסם בכתב העת של רבני צהר ובו נכתב כי "שימוש בקונדום גם הוא אפשרות רלוונטית אף כאשר אין סכנה לאישה אם תיכנס להיריון". במכון פוע"ה מגיבים ואומרים: "השימוש בקונדום לשם מניעת הריון אסור בהחלט על פי ההלכה. הדבר מוסכם על כל הפוסקים שדנו בדבר ב-200 השנה האחרונות ללא יוצא מן הכלל".

כזכור, ראש ישיבת ההסדר בכוכב יעקב, הרב שאול דוד בוצ'קו, פרסם מאמר בכתב העת של רבני צהר, המתיר להשתמש בקונדום כאמצעי לגיטימי למניעת היריון. מדובר בהיתר תקדימי ופורץ דרך, שכן עד היום רבנים נמנעו מלהתיר את השימוש בקונדום באופן גורף, מלבד במקרים פרטניים מאוד. למעשה, לראשונה הותר אמצעי מניעה המוטל על הגבר ולא על האישה.

במאמר נכתב כי אמנם השימוש בקונדום אינו האפשרות העדיפה: "השימוש בהורמונים הוא אמצעי המניעה המצוי בעדיפות הלכתית ראשונה, שכן במצב זה הביאה נעשית כדרך כל הארץ; עדיפות שנייה ישנה להתקן תוך-רחמי; עדיפות שלישית לדיאפרגמה; ורק אחריה מוצע להשתמש בקונדום... "עלינו לדעת ששימוש בקונדום גם הוא אפשרות רלוונטית אף כאשר אין סכנה לאישה אם תיכנס להיריון".

מכון פוע"ה, המשלב בין עולם הרפואה והמחקר לעולם הפסיקה ההלכתית מבהיר בנוסף כי במקום שהרופאים אוסרים על האישה להרות מחשש סכנה לחייה, ומסיבות רפואיות האישה אינה יכולה להשתמש בגלולות או בהתקן תוך רחמי, ותכשירים כגון קוטלי זרע או דיאפרגמה אינם יעילים דיים כדי למנוע הריון מניעה מוחלטת, נחלקו הפוסקים האם מותר להשתמש בקונדום. יש שאסרו אפילו באופן כזה ויש שהתירו על ידי פסיקה אישית של פוסק הוראה בעל סדר גודל. ההיתר של הפוסקים המתירים נאמר רק במקום שללא היתר כזה בני הזוג ייאלצו להימנע תקופה ממושכת מאוד מקיום יחסי אישות, גם במקרה זה יש צורך בפסיקה אישית. כך אומרים במכון פוע"ה.