בחמ"ד מצטרפים למנהג שהונהג בעקבות ליל הבדולח

השבוע ב-ט"ז במרחשוון ימלאו 80 שנה ל"ליל הבדולח". באותו לילה בתי-כנסת נהרסו והועלו באש, חלונות-ראווה נופצו וחנויות הפרוצות נשדדו בגרמניה. בשנים האחרונות נהוג להשאיר אור בבתי הכנסת באותו התאריך, בחמ"ד מצטרפים למנהג

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/11/18 17:00 כח בחשון התשעט

בחמ"ד מצטרפים למנהג שהונהג בעקבות ליל הבדולח
להשאיר אור, צילום: shutterstock

השבוע, בשבת ימלאו 80 שנה לליל הבדולח. שנים האחרונות נהוג להשאיר אור בבתי הכנסת באותו התאריך, בחמ"ד מצטרפים למנהג 

"ליל הבדולח" הוא כינוי לפוגרום שהתחולל ברחבי גרמניה ואוסטריה בליל 9-10 בנובמבר 1938. הפוגרום תואר רשמית כהתפרצות ספונטנית, שבאה בתגובה על רציחתו של המזכיר השלישי בשגרירות גרמניה בפריס ארנסט פום רט ע"י צעיר יהודי פולני בן שבע-עשרה, הרשל גרינשפן. הפרעות היו שיא חדש של סדרת התקפות על היהודים בגרמניה ובאוסטריה. הגסטפו והס"ס, בפיקודם של הינריך הימלר ורינהרד היידריך אסרו המוני יהודים באמתלה של הפרת תקנות מינהליות או של העדר תעסוקה ונכלאו במחנות הריכוז דכאו, בוכנוולד וזקסנהאוזן. המחנות הללו הוכנו מיולי 1938 לקליטת מספר גדול יותר של יהודים. בעלי-תפקידים במפלגה הנאצית, הגאולייטרים מושלי המחוזות] והס"א, עודדו התקפות מקומיות על בתי-עסק של יהודים ועל בתי-כנסת. השבוע יצוין 80 שנים לאותו לילה קשה.

בעקבות ההתנקשות, ב-7 בנובמבר, שבה נפצע פום ראט, יצא בּטאוֹנה הרשמי של המפלגה הנאצית 'פלקישר ביאובכטר' במאמר ראשי משסה, וכבר ב-8 בנובמבר החלו פרעות ספורדיות ביהודים. בהתאם להוראות עודד הס"א את ההמון ליטול חלק בפרעות. פרצה היסטריה המונית. בתי-כנסת נהרסו והועלו באש, חלונות-ראווה נופצו והחנויות הפרוצות נשדדו. שברי הזכוכית שכיסו את המדרכות נתנו לפוגרום את שמו – 'ליל הבדולח' או 'ליל הזכוכיות המנופצות' להלן ליל הבדולח]. בתי היהודים הותקפו ובמקומות רבים נפגעו יהודים בגופם. נעצרו כ-30,000 יהודים, רובם אמידים ובעלי השפעה, תכופות על-פי רשימות מוכנות מראש. העצורים נשלחו למחנות הריכוז הנזכרים לעיל, ושם היו קורבן ליחס מחריד באכזריותו מצד הס"ס. זו הפעם הראשונה בה נעשו פרעות ביהודי גרמניה בקנה-מידה כה נרחב, ולוו במעצר המונים. ב-10 בנובמבר הסתיימה באופן רשמי ההתנפלות האלימה, ואולם, היא נמשכה במקומות רבים עוד כמה ימים. באוסטריה החל הפוגרום רק בבוקר יום 10 בנובמבר, אך היה חמור במיוחד. נערכו מעצרים רבים ו-4,600 יהודים מוינה היו בין הנשלחים לדכאו.

ב-11 בנובמבר מסר היידריך לגרינג הערכה זמנית, ולפיה נשרפו או נהרסו 815 חנויות, 29 בתי כול-בו, ו-171 בתים ודירות של יהודים. 267 בתי-כנסת הוצתו או נהרסו כליל, אלא שמספר זה היה חלק קטן בלבד של מספר בתי-הכנסת שלמעשה נחרבו. בדו"ח נמסר ש-36 יהודים נהרגו וכמספר הזה נפצעו קשה, אולם, לאחר מכן נמסר רשמית כי מספר ההרוגים הגיע ל-91. זאת נוסף למאות היהודים שנספו במחנות הריכוז אליהם נלקחו.

אין ספק כי ליל הבדולח היה נקודת מפנה, והכשיר את הדרך לחיסול הסופי של מעמד היהודים בגרמניה. בשנים האחרונות נהגו בבתי כנסת בליל הבדולח, להשאיר אור בבתי הכנסת. בחמ"ד מבקשים להצטרף למנהג זה. מדליקים אור בבית הכנסת. בבתי הכנסת שבתוך בתי החינוך, בקריאה שלנו לצוותי המורים וההורים. כל אחד בבית הכנסת שבקהילתו.

"חשבנו לחזק ולהעצים את המנהג, לא רק בהשארת אור בבתי הכנסת באותו לילה, אלא בתוספת אורה של תורה. בלימוד תורה באותו לילה בבתי הכנסת. הם שרפו בתי כנסת ואנחנו מדליקים אור. הם שרפו ספרי תורה ואנחנו לומדים תורה. הם שרפו יהודים ואנחנו מגבירים תורת חיים. ליל הבדולח היה המפנה לחיסול הסופי של העם היהודי, ואנחנו עם הנצח ששב לציון מכריז "עם ישראל חי" ליל הבדולח היה בפתחה של שואה איומה ונוראה, ואנחנו זוכים ללמוד תורה ומודים על התקומה! ליל הבדולח היה סימון לחושך הגדול ואנחנו מדליקים אור בבתי הכנסת ומוסיפים תורה ומוסר. בליל הבדולח ביקשו להחשיך את העולם, ואנחנו זוכים להאיר באורו של עולם. נוער הקהל למען ציון שותף איתנו בקריאה למוסדות החמ"ד כולם. נצא להאיר את בתי הכנסת שבקהילותינו - חמ"ד וקהילה! בלילה מיוחד של לימוד ופעילות בבתי הכנסת. "הבה נפיץ את האור הגדול את אור התורה" כתב הרב נריה זצ"ל. זו הקריאה לכולנו לליל שבת ליל הבדולח הקרוב וניתן גם להקדים ליום חמישי בלילה. נתפלל לזכות להוסיף אור, להוסיף תורה ומעשים טובים ולהיות בין מקדשי שם שמים!"