מוריס קאהן ישיא משואה ביום העצמאות ה-71: "מודה על כך מאוד"

שרת התרבות מירי רגב הודיעה לפילנתרופ מוריס קאהן, נשיא עמותת SpaceIL ולכפיר דמרי, אחד משלושת מייסדי המיזם "בראשית", כי ישיאו משואה משותפת בטקס הממלכתי. המילארדר: "זהו כבוד גדול עבורי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/04/19 13:38 י בניסן התשעט

מוריס קאהן ישיא משואה ביום העצמאות ה-71: "מודה על כך מאוד"
הפילנטרופ, מוריס קאהן, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

לאחר ניסיון הנחיתה על הירח של החללית הישראלית "בראשית", שרת התרבות מירי רגב הודיעה למוריס קאהן וכפיר דמרי כי ישיאו משואה בטקס יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל. "מוריס קאהן וכפיר דָמְרי משתייכים לנבחרת החולמים הזוכים להגשים את חזונם", אמרה השרה.

"מיזם 'בראשית', שהחל כחלום רחוק, הרקיע שחקים והגיע למרחק נגיעה מהירח. הוסיפה השרה. "רוחם האדירה, יצירתיותם, ותעוזתם המחשבתית הייתה למנוע החם להזנקתו של מיזם 'בראשית'. 'בראשית' הייתה בבחינת צעד ענק בדרכה של ישראל, מדינה קטנה עם חלומות גדולים, שיתגשמו גם על הירח".

השרה רגב קיבלה את המלצת הוועדה הציבורית לבחירת משיאי המשואות. בנימוקיה ציינה הוועדה, כי SpaceIL היא עמותה הפועלת מזה כשמונה שנים על מנת לקדם את החינוך המדעי-טכנולוגי בישראל ולעודד את החדשנות הישראלית.  באפריל 2019 הגיע לשיאו הפרויקט המרכזי של העמותה, שיגור החללית הישראלית "בראשית" והנחתתה על הירח. 

קאהן עצמו התייחס להחלטה ואמר כי "זהו כבוד גדול עבורי להדליק משואה ביום העצמאות יחד עם מייסדי 'בראשית' יריב, כפיר ויונתן ואני מודה על כך מאוד. מטרת העמותה, התורמים והשותפים שלנו בפרויקט-התעשייה האווירית, היא להוות השראה עבור הדור הצעיר להעז לחלום ולא לחשוש מהדרך, בכך אני מרגיש שהצלחנו- יצרנו את 'אפקט בראשית'. אנחנו לא מוותרים על היעד שהצבנו לעצמנו ולפנינו דרך חדשה ומרגשת בראשית 2"

כדור הארץ ודגל ישראל בצילום מהחללית

כדור הארץ ודגל ישראל בצילום מהחללית 'בראשית', במהלך מסעה לירחצילום: spaceIL

כזכור, הגשושית "בראשית" היתה במרחק נגיעה מהירח וצירפה את ישראל למועדון המצומצם של שבע מדינות שהצליחו להכניס חללית למסלול סביב הירח. "הישגי צוות המנהלים של הפרויקט הצריכו הנדסה יצירתית, יזמות  וניהול מחוץ לקופסא והם מהווים תעודת כבוד למדינת ישראל", נכתב בהמלצות הוועדה. הפילנתרופ, מוריס קאהן הינו אבי הפרויקט, אשר תרם מהונו האישי והצליח לגייס תורמים נוספים לפרויקט, שותפות עם נאס"א. כפיר דָמְרי הוא אחד משלושת מייסדי SpaceIL. 

"יחד עם מאות מתנדבים ובשותפות של משרדי ממשלה וגופים פרטיים -  צוות החינוך בעמותה הגיע ללמעלה ממיליון תלמידים בארץ ובעולם, במטרה לייצר את "אפקט בראשית" - לחבר אותם למדע וטכנולוגיה, לקדם את החלליות הבאות, ולוודא שהם לא מפסיקים לחלום ולהגשים. פעולתה של "בראשית" עוררה השראה בקרב ישראלים רבים והוכיחה לאנשי מדע, ממציאים והוגים ישראלים,  שגם השמים אינם הגבול ושאין דבר העומד בפני הרצון". כך נכתב בהמלצת הוועדה.