מונופול הרבנות הראשית על הכשרות - בסכנה

היועמ"ש מתריע במכתב לרבנות: יישום פסק הדין להסדרת שכר משגיחי הכשרות לא מתקדם. אם תימשך הסחבת עלולות להיות לכך השלכות על כל מערך הכשרות של הרבנות הראשית

חדשות כיפה יהונתן קליין 15/08/18 12:19 ד באלול התשעח

מונופול הרבנות הראשית על הכשרות - בסכנה
משגיחי כשרות. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90, יעקב נעמי

האם גרירת רגליים של הרבנות הראשית ביישום פסק דין תגרום להוצאת מערך הכשרות מידיה? כתב 'החדשות' יאיר שרקי מפרסם כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח מכתב לרבנות הראשית ובו הוא מתריע על אי התקדמות יישום פסק הדין שניתן בבג"צ, הקובע כי תופרד הזיקה בין משגיח למושגח, או במילים אחרות, משגיח כשרות לא יוכל לקבל את משכורתו או תשלום כלשהו מהגוף עליו הוא משגיח. 

היועמ"ש ממשיך וכותב במכתבו כי אם יישום פסק הדין ימשיך להתעכב, ולא יוסדר שכרם של המשגיחים במסגרת הרבנות "ישנה אפשרות כי לא יהיה ניתן לאכוף את הוראות החוק ביחס לגופים פרטיים המעניקים תעודות כשרות". כשמשמעות הדבר היא שהמונופול שיש לרבנות הראשית על הכשרות במדינת ישראל - המונע למשל מגופים כמו 'צהר' להעניק תעודת כשרות פרטית לעסקים - יבוטל.

כבר לפני כשנה וחצי הורה בג״ץ לרבנות להסדיר מערך שינתק את הזיקה בין משגיח ומושגח, ובכך יימנע ניגוד העניינים במסגרתו המשגיח תלוי בבעל העסק ממנו הוא מקבל שכר מצד אחד ואותו הוא אמור לבקר מצד שני. בג"צ הקציב זמן עד יוני 2018 לבניית המערך. ע"פ המכתב, אם עד ה-8 לספטמבר לא יוגש תזכיר חוק בנושא, לא יהיה ניתן לבקש עוד דחייה מבג"צ.


להורדת הקובץ

ארגון 'עתים', המסייע לציבור הישראלי מול שירותי הדת בישראל, ואשר ייעצו משפטית למיזם "השגחה פרטית" מסר בתגובה בתגובה: כבר שנים רבות נמשכים מחדלי הרבנות בנושא הכשרות, למרות הביקורת של מבקר המדינה ובג"ץ. המדיניות מחייבת רענון דחוף כדי למנוע את המשך הפגיעה בציבור הצרכנים ובשירותי הדת.
מכתב היועמ"ש צריך להוביל את הרבנות לפתרון המתבקש של ביטול המונופול והפיכת הרבנות לרגולטור, בכדי שגורמים חדשים יוכלו לספק שירותי פיקוח והשגחה.