"מוכנים לשבת בכלא": יהודי ארה"ב נגד החוק הפולני

על רקע אישור החוק שיטיל מאסר על מי שיקשור בין פולין לפשעי השואה, קמפיין חדש קורא לארה"ב להקפיא את היחסים עם המדינה. "עומדים לצד ישראל בזעזוע, זו בעיה של כל יהודי", נאמר

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/18 13:51 ו באדר התשעח

"מוכנים לשבת בכלא": יהודי ארה"ב נגד החוק הפולני
קמפיין יהודי ארה"ב נגד החוק הפולני, צילום: ללא קרדיט

קמפיין חדש וחריף במיוחד של יהודי ארה"ב, קורא להקפאת היחסים של ארה"ב עם פולין, זאת על רקע אישור החוק שיטיל מאסר על מי שיקשור בין פולין לפשעי השואה. במסגרת הקמפיין, מכריזים יהודים כי בשם שמירה על חופש הביטוי הם אף מוכנים לשלם את המחיר של מאסר בכלא הפולני.  

https://youtu.be/Chzwlm79a-Y

הקמפיין החדש, שיזמה קרן משפחת רודרמן, יכלול עצומה לביטול החוק, שלטי חוצות, וקמפיין רשת נרחב בעיתונות בארה"ב, בישראל ואף בפולין. בסרט הקמפיין, שתורגם גם לפולנית ויופץ בוורשה, אומרים המשתתפים: "אני הולך לכלא בגלל הדברים שאני עתיד לומר: שואה פולנית,שואה פולנית, שואה פולנית. הכלא הפולני לא מפחיד אותי".

עוד טרם אישור החוק בפרלמנט בוורשה, ביקשה ארה"ב מפולין להימנע מקידום החוק שאוסר אמירות שיש בהן הטלת אחריות על מדינתה לזוועות הנאצים במלחמת העולם השנייה. לטענת ארה"ב הדבר יפגע בחופש הביטוי וביחסים האסטרטגיים של המדינה.

כרזת הקמפיין

כרזת הקמפייןצילום: ללא קרדיט

דוברת משרד החוץ של ארה"ב, הת'ר נאוארטה, ביעה את דאגתה מכך שהחקיקה עשויה "לחתור תחת חופש הביטוי והשיח האקדמי. אנחנו מודאגים גם מכך שהצעת החוק הזו, אם תאושר, תשליך על האינטרסים והיחסים האסטרטגיים של פולין, כולל גם עם ארה"ב וישראל. המחלוקות שעשויות לעלות בקרב בעלות בריתנו, מיטיבות רק עם אויבינו".

ג׳יי רודרמן, נשיא קרן משפחת רודרמן, שיזמה את הקמפיין, אמר כי "אנו עומדים לצד ישראל בזעזוע מהחוק הפולני ובמאבק מולו, ולא פחות מכך בהסתייגות מהתנהלות פולין אחרי ההחלטה על החוק. לצערי אנחנו רואים פעולות של הכחשת חלקם של הפולנים בשואה אשר הופכים מול עינינו לאנטישמיות של ממש. זאת לא בעיה של ישראל, זאת בעיה של כל יהודי באשר הוא.

"פתחנו היום במאבק להשעיית הקשרים הדיפלומטיים של ארה"ב עם פולין עד שחוק הכחשת חלקם של הפולנים בשואה יבוטל, וקוראים לכל יהודי ושאינו יהודי, שרוצה להילחם בחוק, לחתום על העצומה שלנו".