מה קרה לכוח הצה"לי בחאן יונאס?

גורם בחמאס סיפר לעיתון "אל אחבאר" הלבנוני כי חיילי צה"ל נכנסו לרצועה במסווה של עובדי חברת תקשורת פלסטינית במטרה להרכיב ציוד ריגול נגד הזרוע הצבאית של חמאס. חקירת צה"ל עולה כי סא"ל מ' פתח באש במטרה לגונן על חבריו - ונפגע

חדשות כיפה מירב כהן 28/11/18 12:44 כ בכסלו התשעט

מה קרה לכוח הצה"לי בחאן יונאס?
צילום: דובר צה"ל

הפעילות הביטחונית של הכוח שפעל בחאס יונאס, במהלכה נהרג סא"ל מ' נחשפת. פעיל חמאס סיפר לעיתון "אל אחבאר" הלבנוני כי חיילי צה"ל ניסו לשתול אמצעי ריגול למרכז התקשורת סודי של הזרועות הצבאיות.

למרות הפצצות חיל האוויר את רכבם של אנשי היחדיה המובחרת, נותר בשטח ציוד רב שאפשר לחמאס לבצע חקירה ולפענח את מהות הפעולה. מחקירת חמאס את האירוע עולה שאנשי הכוח של היחידה המיוחדת נכנסו לרצועה, בזהויות מזויפות, כמה פעמים בשנה האחרונה כדי להרכיב ברצועת עזה מכשירי ריגול. 

ציוד הריגול הועבר לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום על ידי תושב הרצועה שמשמש כמשתף פעולה עם ישראל. משתף הפעולה העביר את האמצעים ברכב אל אזור שבו - מתחת לאדמה - נמצא מרכז תקשורת סודי שמשמש לתקשורת בין הזרועות הצבאיות במרכז הרצועה. בנוסף אנשי הכוח המיוחד של צה"ל הרכיבו גם ציוד ריגול בסמוך לגבול מזרחית לעיר עזה, תחת כסות של עובדי אחת מחברות התקשורת הפלסטיניות. 

מחקירת צה"ל את האירוע עולה כי סא"ל מ' שנהרג פתח באש במטרה לגונן על חבריו - ונפגע. על פי הפרטים, סא"ל מ' קיבל החלטה שעלתה בחייו, אך הצילה את חבריו לצוות. הקצין הבכיר פתח בירי על מנת לספק חיפוי לחבריו, דבר שהביא לחשיפתו לאש מחבלי חמאס.

פעולתו של מ' אפשרה ללוחמים האחרים בכוח לצאת מן הרכב כדי שיוכלו להסתער על המחבלים. כתוצאה מכך, ותוך כדי שהוא יורה, סא"ל מ' ספג את כל האש ונהרג.

בניסיון להצילו, קצין נוסף הסתער לעבר העמדה שבה נמצא מ', ולאחר שהצליח להרוג שלושה מחבלים שהסתערו לעבר הכוח, הוא הצליח להגיע לרכב שבו שהה הקצין הפצוע, אך נפגע באורח קשה.

על פי הפרטים שנחשפו, חילוצם של ההרוג והפצוע התאפשר רק בזכות פעולה נרחבת של חיל האוויר שגרמה לנסיגתם של מחבלי חמאס, ואבטחה את ציר פינויים של הכוחות הנסוגים. הכוחות חברו לאנשי יחידת 669 שהמתינו במסוק, הלוחמים זינקו למסוק והצליחו לצאת מזירת האירוע.