מה באמת קרה במשחטה בצפת?

אבנר פורת, ראש תחום מדיניות ציבורית בחותם, מסביר מה בדיוק קרה עם השוחטים ה'מורדים' בעיר צפת ומה גרם לפיטוריהם. תשפטו בעצמכם

חדשות כיפה אבנר פורת 12/10/18 09:48 ג בחשון התשעט

מה באמת קרה במשחטה בצפת?
הרב אליהו, צילום: אלישמע סנדמן

ב'כאן' פרסמו כתבה על פיטוריהם של שוחטים במשחטה בצפת, ועל הדרך בחרו להכפיש את הרב שמואל אליהו, רב העיר ומי שחתום על הכשרות. בכתבה הראו בדרמתיות כיצד מפטרים אדם בן 62, הוסיפו מסחטת רגשות על אבדן עבודתם של המפוטרים וכמובן לא שכחו להביא את סיבת הזהב- כסף.
כי הרי הכי קל לצבוע כל דבר שבקדושה בצבע הכסף, ואז הכתבה המכפישה יוצאת מושלמת.

אז בואו נעשה קצת סדר. לפי החוק במדינת ישראל הכשרות שניתנת למי שחפץ להיקרא 'כשר' היא כשרות של הרבנות הראשית לישראל, ובאי כוחה רבני הערים. במקרה שלנו- הרב שמואל אליהו.
הרב שמואל אליהו, רב עיר ורב פעלים, לא יכול כמובן להשגיח בעצמו על כל מפעל ומפעל, ולכן הוא מאציל סמכויות וסומך את ידו על באי כוחו, במקרה שלנו- רב המשחטה. עד כאן- הגיוני.

בשל ויכוח בין רב המשחטה לבין השוחטים הכפופים לו, החליטו השוחטים למרוד ברב האחראי עליהם.
מה זה למרוד? התעלמו ממנו, לא דברו אתו, לא התייחסו אליו, וזה רק מה שמופיע בכתבה. 
אה, כן- גם לא שמעו למרותו כרב פוסק שחתום על כשרות הבשר שעומד להישלח לכל בתי ישראל.
למרוד בבוס שלך זו בעיה אחת, למרוד בבוס שלך ולגרום לבעייתיות בכשרות המפעל - זו בעיה הרבה יותר רצינית. זו הכשלת ציבור רחב שמעוניין לאכול כשר.

אז מה עושים במצב של סיכסוך בין העובדים לבין רב המשחטה? בדיוק. פונים לרב העיר.
הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, פנה עשרות פעמים לשוחטים וביקש מהם להיפגש כדי ליישב את ההדורים. הם סרבו. הוא ביקש שוב ושוב. הם סרבו.

במקום לדבר איתו ולנסות ליישב את ההדורים, הם פנו לתקשורת, וצרפו הקלטות של השיחות שניהלו איתו באופן פרטי. הרב שמואל אליהו צריך להיות חתום ביושר על כשרות הבשר שמגיע ממשחטה הנמצאת תחת מחלקת הכשרות שבעירו. אם השוחטים לא מוכנים להתייחס לרב המשחטה ולא מוכנים לבוא לפגישה עם רב העיר- אז אין מי שמשגיח ומפקח עליהם! 

כיצד ניתן לדעת שהבשר שאותו שחטו באמת כשר? אבל את הכתבת של 'כאן' זה לא מעניין.
הכשרות של עם ישראל פחות חשובה בעיניה מאשר פיטוריהם של עובדים שבחרו למרוד ולהתעלם מהממונים עליהם. היא הציגה רק את המסכנים, דיברה על ענייני הכסף, ושכחה לספר על התנהגותם הבלתי ראויה לחלוטין של אותם עובדים.

אז לא. הרב שמואל אליהו הוא לא האשם בסיפור הזה. הכסף הוא לא סיבת הפיטורים פה.
האשמה היא על מי שלא מוכן להיות מפוקח. הרב שמואל אליהו, באומץ וביושר, למרות המתקפות, דואג במסירות ובאחריות לכשרות האוכל שתחת השגחתו.
מי הפושע בסיפור הזה? תשפטו בעצמכם.

 

תגובת וועד עובדי עוף טרי ובריא המאוגדים בכוח לעובדים: " עובדי משחטת עוף טרי ובריא נתונים מזה תקופה ארוכה להתעמרות מצד רב המשחטה הרב מכלוף. התעמרות  ששיאה בדרישה כי העובדים יקצצו  עד 50% בשכרם תוך הפרת ההסכם הקיבוצי במפעל. בנוסף, מאז אמצע השנה שעברה הגביר המפעל את קצב השחיטה, מהלך שהוביל לפציעה של עובדים רבים. העובדים פנו לרב שמואל אליהו אך לא נענו. לדאבוננו הוצג לרב שמואל אליהו מצג שווא לפיו "מרדו" העובדים ברב המשחטה ולא היא. אין מדובר ב"מחלוקת" ולא ב"מרידה" אלא עובדים החרדים לפרנסתם ובריאותם. לצערנו לאחר קבלת גרסת הרב מכלוף פוטרו כל השוחטים במפעל. ביום חמישי שעבר הקפיא בית הדין לעבודה את הפיטורים והורה על גישור בין הצדדים. אנו מקווים כי במסגרת זו יובהר ניסיון הנהלת המשחטה לפגוע בתנאי העסקה של העובדים, תוך  שימוש  ציני ברבנות צפת".