מהבית היהודי ועד מרצ: הצעת החוק שתאסור על עברייני מין לשנות את שמם

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את יוזמתם של חברי הכנסת רוזין, לוי אבקסיס, ויוגב שאמר: "פגיעה מינית כמוה כרצח". לקראת המשך החקיקה תיבדק אפשרות להחיל את החוק גם על מי שהונו והיכו קשישים, שידלו לזנות, התעללו בקטינים ועוד

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/11/18 17:56 יט בכסלו התשעט

מהבית היהודי ועד מרצ: הצעת החוק שתאסור על עברייני מין לשנות את שמם
ח"כ מוטי יוגב, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

על רקע המתחים בין הקואליציה לאופוזיציה וכן בתוך הממשלה עצמה, עברה הערב (שלישי) בקריאה ראשונה הצעת חוק חוצת מפלגות, לפיה עברייני מין לא יוכלו לשנות את שמם.

מליאת הכנסת אישרה, ברוב של 18 תומכים וללא מתנגדים, את היוזמה המשותפת של חברי הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), מיכל רוזין (מרצ) ואורלי לוי-אבקסיס.

"לא ישנה שמו של מי שהורשע בביצוע עבירת מין, אלא באישור השר, אם שוכנע כי אין בהענקת אישור לשינוי כאמור כדי לסכן או לפגוע בשלום הציבור", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק שתעניק לשר הפנים את הסמכות למנוע מעבריין מין מורשע לשנות את שמו על מנת שלא יוכל להסתתר מפני הציבור.

נקמה ביו"ר. ח"כ מיכל רוזין

ח"כ מיכל רוזיןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה, תיבחן האפשרות שהגבלת שינוי השם תוטל גם במקרים של עבריינים שביצעו הונאה של קשישים ואלימות קשה, סרסרות ושידול לזנות, התעללות בקטין או חסר ישע וזיוף בנסיבות מחמירות.

ח"כ יוגב: "פגיעה מינית כמוה כרצח. חלק מהנפגעים בחרו שלא לחיות, חלק מהנפגעים והנפגעות חייהם אינם חיים. על כן, משהבנו שיש עברייני מין שמנסים לשנות את שמם, וכתוצאה מכך אף פגעו בשנית, יזמנו את החוק שיאסור שינוי שמו של עבריין מין, ובכדי לצמצם את האפשרות שיפגע בשנית. במעלה הדרך, בדיוני הוועדות, נמצא את הכלים לכך שאות הקין הזה ימנע האפשרות שהוא ייטמע מחדש, כביכול מבלי שעבר דבר. אני שמח שהכנסת אישרה את החוק בקריאה ראשונה. נמשיך לקדמו, על מנת שיימנע מסוכנות לציבור".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס

ח"כ אורלי לוי אבקסיסצילום: פלאש 90

ח"כ רוזין: "זהו עוד צעד בדרך להתאמת ספר החוקים הישראלי לעידן שאחרי #metoo ו-#לאהתלוננתי. שמחה כי הכנסת אישרה היום עוד התקדמות בשיפור היכולת שלנו לתת מענה הולם לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. ניסיונות לשינוי שם לאחר הרשעה מובילים לעוגמת נפש ולפגיעות נוספות של אלו אשר הורשעו בתקיפה בעבר, ללא יכולת הגנה מצד הנפגעות".

ח"כ לוי-אבקסיס: "הצעת החוק איסור שמו של עבריין מין החל ממקרה שקרה במציאות, וברגע ששמעתי עליו מיד ידעתי שאת המציאות הזו צריך לשנות. לא הגיוני שעברייני מין חוזרים במקרים רבים ללא שיקום, ללא טיפול וללא פיקוח לרחובות העיר וחמור מכך הם יכולים להסתיר את זהותם. החוק הזה מעניק עוד הגנה לנו הציבור מבני עבריינים שבעזרת החוק לא יוכלו לשנות את שמם ולהסתתר תחת זהות אחרת. החוק מרחיב את ההגנה עלינו ואת היכולת להישמר מפני עבריינים".