מדינת ישראל על שדה בועז: יהפכו לאדמות מדינה, אך המבנים ייהרסו בכל זאת

ביישוב, בו ארבעה מבנים מועמדים להריסה, זועמים על תשובת המדינה לבג"ץ לפיה למרות ה"פוטנציאל להיות מוכרזים כאדמות מדינה", היא לא מתכוונת למצוא חלופות להרס הבתים. מזכירות היישוב: "שבענו הבטחות, דיבורים וציוצים. אנחנו מרגישים מרומים על ידי ממשלת ישראל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/08/17 17:51 ל באב התשעז

מדינת ישראל על שדה בועז: יהפכו לאדמות מדינה, אך המבנים ייהרסו בכל זאת
דורשים הסדרה. שדה בועז, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

המדינה הגישה היום (שלישי) את תשובתה לבג"ץ בנושא העתירה על שדה בועז, וממנה עולה כי למרות שאדמות היישוב צפויות להפוך לאדמות מדינה, יתכן ומבחינת הממשלה חלק מהמבנים ייהרסו בכל זאת.

"מבדיקה ראשונית עולה", נכתב בתשובה, "כי המקרקעין מושא העתירה הינם בעלי פוטנציאל להיות מוכרזים כאדמות מדינה, אשר טרם הסתיימו הליכי הסקר וההכרזה בעניינם".

עוד נטען על ידי הפרקליטות, שייצגה את עמדת המדינה, כי השר אביגדור ליברמן מתכוון להמשיך לפעול כפי שהבטיח בעבר קודמו בתפקיד, "בכוונת שר הביטחון לקדם את הסדרתו של מאחז שדה בועז. לשם כך הורה שר הביטחון לפעול לקידום השלמת הליך הסקר, במסגרתו ייבחן מעמד המקרקעין והאפשרות להכריז על האדמות עליהן מצויה הבניה הבלתי חוקית מושא העתירה כאדמות מדינה".

עם זאת, המדינה הצהירה כי יש בסמכותה להרוס את המבנים היבילים שלדבריה נבנו בניגוד לדין וכי אין בכוונתה לבחון פתרונות חלופיים.

ליברמן ונתניהו בכנסת

ליברמן ונתניהו. לא ימנעו את הרס הבתים?תצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשדה בועז קיבלו בזעם את עמדת המדינה. לדברי אחד התושבים "המדינה בתשובתה תומכת בעמדת המתיישבים שפני המקום להסדרה ולכן אין טעם למהר ולהרוס את הבתים".

עוד נטען על ידי התושבים כי המדינה מבצעת אפליה באכיפה הסלקטיבית שלה נגד תושבים יהודים בגוש עציון, בכך שהיא משתמשת בתקנות יבילים נגד בתים שנבנו כבתי קבע. לעומת זאת אומרים ביישוב כי כנגד בניה דומה של פלסטינים, שלטענתם מומנה באמצעות גורמים זרים, המדינה לא פועלת באותה צורה.

ממזכירות היישוב נמסר בתגובה: "שבענו הבטחות, דיבורים וציוצים. אנו דורשים מעשים! האדמות שעליהן נבנו ארבעת הבתים בשדה בועז אינן אדמות פרטיות, אלא אדמות שמיועדות להכרזה כאדמות מדינה". לדבריהם, "כבר בדו"ח טליה ששון משנת 2005 מובא כי הסקר המיועד להכרזה נמצא על שולחנו של יועמ''ש איו"ש בשלביו האחרונים".

ביישוב הוסיפו ואמרו כי "בשנת 2013 פינינו ארבעה מבנים לאחר שמשרד הביטחון הבטיח לנו שהסקר יקודם, ועכשיו המדינה ממשיכה להבטיח אך פועלת למען הרס הבתים. האם מישהו יכול להסביר את ההיגיון העומד מאחורי רצונה התקיף של המדינה להרוס מבנים שנבנו על מקרקעין שהמדינה בעצמה מעידה כ-'בעלי פוטנציאל להיות מוכרזים כאדמות מדינה'?"

"17 שנה לאחר שהקמנו ישוב דתי-חילוני בלב גוש עציון במקום אסטרטגי, אנו מרגישים מרומים על יד ממשלת ישראל", נמסר בכעס בהמשך ההודעה. לטענתם, "המדינה מבצעת אכיפה סלקטיבית נגד יהודים ומשתמשת בתקנות אלה רק נגדנו. הריסה כעת תיתן פרס לערבים ודחיפה להמשיך לפעול על מנת להשתלט על אדמות הסקר בשיתוף פעולה עם גורמי שמאל והאיחוד האירופי. על ממשלת ישראל ובמיוחד על העומד בראשה מוטלת החובה להפסיק לצייץ ולהתחיל לעשות. עתיד גוש עציון ועתיד הישוב שדה בעז כנקודה אסטרטגית ביותר, בידיים של ממשלת ישראל".