ריבלין על תכנית המאה: "יכולה להביא תקווה גדולה"

הנשיא ריבלין הגיע לגרמניה, ועל פי הזמנת הנשיא הגרמני ויו"ר הפרלמנט, נשא נאום בבית הנבחרים (הבונדסטאג), ובעברית: "אי אפשר להתעלם מהאנטישמיות החדשה-ישנה, מהגזענות ומשנאת האחר, בפרט היהודי, ששבה להרים ראש". בהמשך התייחס ל'עסקת המאה': "תקווה שתביא שינוי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/01/20 12:20 ג בשבט התשפ

ריבלין על תכנית המאה: "יכולה להביא תקווה גדולה"
הנשיא ריבלין, צילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נאם היום (ד') בפרלמנט הגרמני, הבונדסטאג, לאור הזמנתם של נשיא גרמניה ושל יו"ר הפרלמנט, יומיים לאחר יום השואה הבינלאומי.

https://www.facebook.com/ReuvenRivlin/videos/491859311732030/

ריבלין פתח את נאומו בתפילת 'יזכור', ובהמשך אמר כי "גרמניה לא קנתה את סליחתם של היהודים. אכן, כספי השילומים העניקו חיים למדינת ישראל הצעירה. ואולם, קבלת האחריות של גרמניה לשואת היהודים וההתמודדות הציבורית, הפומבית, התמידית, המתמשכת, של גרמניה עם פשעיה, הן שאיפשרו ומאפשרות, את הפרק החדש ביחסים. ישראל וגרמניה, צועדות יחד במתח ובאומץ, בין עבר לעתיד.
האחריות שנושאת גרמניה על כתפיה - היא כבדה. היא כבדה במיוחד, מפני שהיום, אירופה, כמו חלקים בעולם כולו, שוב, משנה את פניה. אירופה היום שבה להיות רדופה על ידי רוחות הרפאים של העבר. תפיסות של עליונות, טהרנות לאומנית, שנאת זרים, אנטישמיות בוטה ועכורה, מרחפת על פני אירופה. מן הימין ועד לשמאל הקיצוני, האנטישמיות מחלחלת ללב ההנהגה האירופית".    

"אי אפשר להתעלם מהאנטישמיות החדשה-ישנה, מהגזענות ומשנאת האחר, בפרט היהודי, ששבה להרים ראש", אמר נשיא המדינה. "יש פער בין ההשקעה, לבין העקשנות, העומק, והכרוניות הבלתי נתפסות של האנטישמיות. בעשורים הראשונים אחרי מלחמת העולם השנייה, האמנתי, שעוצמת הזעזוע ממה שארע, ההבנה האנושית של התהום והחורבן אליהם מוליכה השנאה, יספיקו כדי למגר את האנטישמיות מהעולם, לנצח. היום, לצערי, אני מבין שאין דבר כזה".

עוד אמר הנשיא ריבלין: "כבוד האדם, החירות, סולידריות אנושית- כל אלה עלו בעשן המשרפות של אושוויץ. וזהו הלקח המרכזי והמטלטל ביותר מהשואה - ששואה, יכולה לקרות. זוהי מערכה שיש לעמוד בה איתנים, דור אחר דור. לעקור את העשבים השוטים, היכן שהם צומחים, יום יום. אסור לנו לוותר. אסור לגרמניה להיכשל. גרמניה, הארץ שבה נֶהֱגָה הפיתרון הסופי, נטלה על עצמה אחריות להגן על ערכים לאומיים-ליברליים, במציאות שבה הם נשחקים, כנגד גלי פופוליזם. אם בגרמניה יכשל הניסיון לעמוד בפרץ, זה עלול להיכשל בכל מקום"

"אם במקום שבו נולדה שואת היהודים, לא יצליחו יהודים לחיות בצורה חופשית, הם לא יוכלו לחיות חופשיים מפחד בשום מקום באירופה. אני מאמין ומייחל, שאזרחי גרמניה וההנהגה המובילה אותם, ימשיכו, גם בעשורים הבאים, להדוף את השנאה וההסתה, ולהמשיך לשמש דוגמה למנהיגות, שהמחוייבות ההיסטורית, האחריות, המתינות והסובלנות, הם נר לרגליה. אני רוצה לחזק את ידיה של ההנהגה בגרמניה, על אומץ הלב שלה, על הנחרצות שלה, על הקול הצלול והברור שהיא משמיעה"

"האיום האיראני - שאלה קיומית"

ריבלין התייחס לאיום האיראני על ישראל, ואמר כי "אין לנו את הפריבילגיה להעלים עין, לא מהמדיניות של ההנהגה באיראן, ולא מהרטוריקה שלה. כולנו יודעים היטב כמה רטוריקה, שמחנכת לשנאה, לשנאת ישראל, להשמדה, היא מסוכנת. כולנו יודעים מה הכוח שלה.
האיום שמהווה היום ההנהגה באיראן, איננו שאלה תיאורטית. עבורנו, זוהי שאלה קיומית. לא אנחנו הגדרנו את זה כך, אלא ההנהגה האיראנית, הטוענת בהחלטיות, שהיא חותרת לגדוע את קיומה של מדינת ישראל, ומצהירה שהשמדתנו, היא עבורה מטרה מדינית-פוליטית. איננו בשנת 1938. עם זאת, לא נעצום עין, כשהם מעבירים לאירגוני הטרור, החונים על גבולותינו, מאות מטוסים ומשאיות עמוסים באמצעי לחימה מסוכנים, ובהם טילים מדויקים שמטרתם היא אחת - פגיעה בתל אביב ובירושלים, ובשאר ערי ישראל.
אל מול חזון פוליטי כזה, אל מול הנהגה כזאת, יש רק אפשרות אחת: עלינו לבודד אותה, עלינו להוקיע אותה, עד ששאיפותיה הרצחניות יובסו"

"תכנית המאה יכולה להביא תקווה גדולה"

בהתייחס ל'תכנית המאה', של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר ריבלין: "אמש בוושינגטון חזינו ברגעים שיכולים להביא תקווה גדולה. לאחר שנים ארוכות של קיפאון מדיני, הציג הנשיא טראמפ, תכנית שיכולה לאפשר לשני העמים לחדש את ערוצי השיח, ולהתקדם אל עבר עתיד משותף. הדבר אינו פשוט, ושני הצדדים צריכים ללמוד את התכנית לעומק. זוהי תכנית שתובעת ויתורים עמוקים, קשים ומורכבים משני הצדדים, אבל, אסור לנו להרים ידיים, כי מי שמרים ידיים מוותר על הסיכוי, ואני, מסרב לוותר.
צריך לחשוב על פתרונות שמחזקים את הביטחון והיציבות, כדי לאפשר שגשוג וצמיחה לשני הצדדים. אני תקווה שתוכנית זו, תיושם בהתחשב בעקרונות הללו, ותוביל למציאות טובה יותר עבור כולנו"

הנשיא חתם את דבריו באזכור לחללי צה"ל שגופותיהם מוחזקות בידי חמאס: "מכובדיי, יחד איתי כאן, נמצאות משפחות גולדין ושאול. לפני חמש וחצי שנים, במהלך מבצע צוק איתן, נהרגו חיילי צה"ל, סגן הדר גולדין, וסמל ראשון אורון שאול. גופותיהם עדיין מוחזקות בידי החמאס. אנו שבים ומבקשים את עזרתה של גרמניה ושל הקהילה הבינלאומית כולה, בהשבת בנינו, ועמם אזרחינו, המוחזקים בניגוד לדין הבינלאומי ולצו המצפון".