מתיחות בין ישראל לירדן: "ניתן להחזיק בישראלי כקלף מיקוח"

האזרח הישראלי שחצה את הגבול לירדן עדיין מוחזק בידי הירדנים, שמעוניינים להשיב את שני האסירים הירדנים הכלואים בישראל. במקביל הודיעה עמאן על החזרת השגריר מישראל: "כליאתם של אזרחינו לא מוסרית ולא חוקית"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 30/10/19 10:26 א בחשון התשפ

מתיחות בין ישראל לירדן: "ניתן להחזיק בישראלי כקלף מיקוח"
גבול ישראל-ירדן. ארכיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שאזרח ישראלי חצה אמש (ד') את הגבול לירדן, באזור הבקעה, נעצר על ידי כוחות הביטחון הירדניים ומוחזק שם נכון לעכשיו, חבר פרלמנט ירדני אמר כי ארצו צריכה להחזיק בו כקלף מיקוח, על מנת לשחרר את שני האזרחים הירדנים הכלואים בישראל.

נידאל א-טעאני, המכהן כיו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט בעמאן, צוטט בעיתון 'אל-קודס אל-ערבי' כאומר כי "מבחינה פוליטית אי אפשר לדבר על חילופי אסירים עם הכיבוש, אבל ניתן להחזיק בישראלי כקלף מיקוח מול ישראל על מנת לשחרר את שני האסירים הירדנים". א-טעאני פנה לממשלתו ודרש לא לשחרר את הישראלי אלא רק במסגרת חילופי אסירים:  "שחרור כל הירדנים על הפרק עכשיו. יש בבתי הכלא בישראל לפחות 22 אזרחים ירדנים". אמר

אמש הודיע שר החוץ הירדני, איימן ספדי, על החזרת שגריר ירדן בישראל להתייעצויות, במחאה על החזקת שני אזרחים ירדנים במעצר מנהלי בישראל. היבה אל-לבדי בת 32 ועבד א-רחמן מרעי בן 29, מוחזקים בישראל מאז חודש אוגוסט, לאחר שנחשדו בעבירות נגד ביטחון המדינה.

אמש, כאמור, נכנס אזרח ישראלי לרחוץ בנהר הירדן, באזור צפון הבקעה, וככל הנראה הגיע רחוק מדי מזרחה, לתחום שיפוט ירדני. הוא נעצר על ידי הכוחות הירדניים ונלקח לחקירה. בצה"ל אישרו את דבר המעצר, שפורסם על ידי ירדן. במשרד החוץ מסרו כי האירוע נבדק.

שר החוץ הירדני אמר לאחר ההודעה על החזרת השגריר כי ארצו דורשת את שחרור שני האסירים: "לאור חוסר ההיענות מצד ישראל לבקשותינו מזה מספר חודשים לשחרר את היבה אל-לבדי ועבד א-רחמן, והמשך כליאתם הלא-חוקית והלא-מוסרית, קראנו לשגריר ירדן בתל אביב חזרה לירדן להתייעצויות כצעד ראשון". אמר ספדי אמש.

עוד הוסיף: "אנו רואים בממשלת ישראל אחראית לחייהם של אזרחינו, שמצבם הבריאותי הידרדר בחומרה במעצר שרירותי ובלתי חוקי. ננקוט בכל הצעדים החוקיים הנחוצים, ובצעדים דיפלומטיים כדי להבטיח את החזרתם בשלום הביתה. מעצר מנהלי הוא בלתי חוקי". במשרד החוץ טרם התייחסו לנושא.