המדינה המוסלמית שקוראת ליהודים לחזור

לאחר השלמת ההפיכה בסודן, השר החדש לענייני דת קורא ליהודים שעזבו את ארצו לשוב אליה: "סודן היא מדינה פלורליסטית - אפילו בדתות". אחרוני היהודים עזבו את המדינה בשנות ה-60

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/09/19 14:08 ח באלול התשעט

המדינה המוסלמית שקוראת ליהודים לחזור
בירת סודאן, חרטום, צילום: shutterstock

יהודים יחזרו להתגורר בסודן? נאסר א-דין מופרה, השר החדש לענייני דת בממשלת סודן, הודיע כי היהודים שעזבו את המדינה המוסלמית הגדולה מוזמנים לשוב ולהתגורר בה, ולקבל אזרחות סודנית: "סודן היא מדינה פלורליסטית ברעיונות, בתרבות, במסורת האינטלקטואלית ואפילו בדתות" צוטט השר בעיתונים אירופאים. עוד אמר כי "סודן מקדמת בברכה רעיונות, ערכים ותרבויות שונים".

בחודש אפריל האחרון הודח מתפקידו בהפיכה הצבאית הרודן עומאר אל-באשיר, נשיא סודן בשלושים השנים האחרונות. אל-באשיר נחשב לעריץ שעשה שימוש בכוח נגד מתנגדיו, כולל רדיפות על רקע דתי. מופרה הוא חלק מהממשלה החדשה שהוקמה אחרי הדחת אל-באשיר, בראשות שר ההגנה לשעבר, אחמד עווד אבן עוף.

הקהילה היהודית בסודן מנתה בשיאה, בשנות הארבעים של המאה ה-20, כאלף איש, שהונהגו בידי הרב שלמה מלכא, שעלה ממרוקו לארץ ישראל ונשלח משם לכהן כרב הקהילה בסודן. רוב הקהילה הורכב ממהגרים ממצרים ומארצות ערב אחרות.

הרב מלכא נפטר בשנת 1949, ובשנת 1956, לאחר מבצע קדש ומלחמת סיני, עזבו רוב היהודים את סודן על רקע המתיחות הדתית והמדינית. אחרוני היהודים עזבו את סודן בסוף שנות ה-60, וכיום לא ידוע על יהודים במדינה, שידעה מלחמות אזרחים וסכסוכי דמים בשנים האחרונות.