טראמפ: ישראל צריכה לקחת את עצמה בידיים

נשיא ארה"ב התייחס לאי הקמת הממשלה וההליכה לבחירות חוזרות בישראל ואמר: "בלגן מוחלט. חבל מאד. זה היה נראה כמו ניצחון בטוח לנתניהו, שהוא בחור מצוין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/06/19 08:37 כט באייר התשעט

טראמפ: ישראל צריכה לקחת את עצמה בידיים
טראמפ בביקורו הקודם בישראל, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ התייחס הלילה (בין ראשון לשני) למצב הפוליטי בישראל ואמר כי זהו בלגן מוחלט ושעל ישראל לקחת את עצמה בידיים. "חבל מאד. זה היה נראה כמו ניצחון בטוח לנתניהו, שהוא בחור מצוין". המשמעות מבחינת ארה"ב היא דחיית הצגת "תוכנית המאה" שהממשל מגבש.

במסיבת עיתונאים שערך טרם יציאתו לביקור בבריטניה, הביע טראמפ את חוסר שביעות רצונו מפיזור הכנסת ה-21: "ישראל מסובכת עכשיו עם הבחירות שלהם. זה צץ משום מקום לפני שלושה ימים, כל העניין הזה הסתבך לגמרי. אני לא מבין את זה. הרי ביבי נבחר, ועכשיו הם צריכים לעבור שוב את התהליך עד ספטמבר? לא טוב". טראמפ הוסיף: "זה מגוחך, אבל אם נצליח להשיג תוכנית שלום למזרח התיכון זה יהיה מצוין".

בתוך כך, יועצו וחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר התייחס הלילה גם הוא ל"תוכנית המאה" אותה הוא מקדם בשנתיים האחרונות. קושנר אמר כי לעם הפלסטיני יש "הזכות להגדרה עצמית", אך סירב לומר אם תוכניתו כוללת את עקרון שתי המדינות. "נשאיר את הפרטים בצד עד שנחשוף את התכנית עצמה", הסביר. כשנשאל האם לפלסטינים יש את היכולת למשול בעצמם ללא התערבות ישראלית, ענה קושנר: "זו שאלה טובה. נראה לגבי זה. התקווה היא שעם הזמן, הם יוכלו לעשות זאת. אבל לפני כן הם צריכים לפתח מערכת משפט הוגנת, חופש עיתונות, חופש ביטוי, סובלנות לכל הדתות".