נשיא אוקראינה פיזר את הפרלמנט: צריכים להיות כמו ישראל

ולדימיר זלנסקי פיזר את הפרלמנט בטקס ההשבעה שלו, והורה על הקדמת הבחירות, כדי ליצור רוב למפלגתו. הקומיקאי היהודי חסר הניסיון אמר בנאום ההשבעה: "עלינו להגן על אדמתנו כמו הישראלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/05/19 12:33 טו באייר התשעט

נשיא אוקראינה פיזר את הפרלמנט: צריכים להיות כמו ישראל
נשיא אוקראינה החדש זלנסקי, צילום: shutterstock

לומד מנתניהו? ולדימיר זלנסקי, הקומיקאי היהודי שנבחר באופן סנסציוני לנשיא אוקראינה, הושבע לנשיאות ומייד פיזר את הפרלמנט והורה על הקדמת הבחירות לפרלמנט, כדי שלמפלגתו יהיה רוב. זלנסקי אמר בנאום ההכתרה שלו כי  "עלינו להיות כמו האיסלנדים בכדורגל, כמו הישראלים בהגנה על האדמה שלנו וכמו היפנים בטכנולוגיה".

מדינת ישראל לא שלחה נציג ממשלתי להשבעה של זלנסקי, כפי שמקובל פעמים רבות כאשר נשיא חדש מושבע לתפקיד. הסיבה: לא ליצור מתיחות עם נשיא רוסיה פוטין. בין אוקראינה לרוסיה שורר מצב מלחמה, מאז פלשה רוסיה לאוקראינה בשנת 2014 וסיפחה את חצי האי קרים, במהלך מלחמת האזרחים באוקראינה. גורמים באוקראינה הביעו כעס על החלטת ישראל שלא לשלוח שר לטקס, ולהסתפק בשגריר הישראלי בלבד, ואמרו כי ייתכן והדבר ישפיע על יחסי שתי המדינות.

בפני נשיא אוקראינה החדש עומדות בעיות קשות אותן יצטרך לפתור. כשבראשן הלחימה המתמשכת במזרח המדינה, הנושאת אופי של מלחמת אזרחים בגיבוי רוסי, ולמעשה שטחים נרחבים במזרח המדינה איננה בשליטתה אלא בשליטת גורמים בדלנים. באוקראינה קיים גם משבר כלכלי מתמשך, הנובע בעיקר מן הלחימה.