בוטל ביקור המשלחת הישראלית לפולין

הסיבה לביטול היא הטענה כי המשלחת הישראלית ביקשה לדון בהשבת הרכוש היהודי. מפגיני הימין בפולין טוענים כי "לפולין אין שום חובות". יו"ר איל"ר לכיפה: "פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שלא העבירה חקיקה מקיפה להשבה או פיצוי על רכוש שנגזל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/05/19 08:23 ח באייר התשעט

בוטל ביקור המשלחת הישראלית לפולין
הפגנה בפולין, צילום: shutterstock

חוק השבת הרכוש, כפי שפורסם אמש בכיפה הפך להיות נושא רגיש ונפיץ במערכת הבחירות בפולין ובאיחוד האירופי. לאומניים פולנים מקיימים צעדות לעבר שגרירות ארצות הברית בוורשה, ומוחים על החוק. היום (ב'), משלחת ישראלית מטעם המשרד לשוויון חברתי הייתה אמורה לצאת לוורשה כדי לדון בסוגיה עם גורמים בממשלה הפולנית. ברגע האחרון, משרד החוץ הפולני הודיע על ביטול הביקור בגלל הטענה כי: "ישראל נקטה שינויים של הרגע האחרון בהרכב המשלחת, באופן שמרמז שהשיחות יתמקדו בעיקר בסוגיות הקשורות בהשבת רכוש היהודים".



המשלחת, שאמורה הייתה להגיע לוורשה מטעם המשרד לשיוויון חברתי ומשרד החוץ, הייתה חלק מעבודת מטה בנושא שהתקיימה במשרדים בארבע השנים האחרונות. במסגרת עבודת המשלחת גובשה תוכנית סדורה בשיתוף הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר) לפעולה מול חמש מדינות, ובהן פולין להשבת רכוש יהודי שנגזל או הולאם.

כזכור, רק אמש נשאו מפגינים הלאומנים שלטים שבהם נכתב "לפולין אין שום מחויבות" ו"צביעות שואה". ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי אמר כי "פולין לא תפצה על רכוש שאבד בתקופת מלחמת העולם השנייה, משום שהפולנים היו הקורבנות". לאומנים פולנים טוענים שהחוק עלול לחייב את פולין לשלם לארגונים יהודיים פיצויים בסך 300 מיליארד דולר.

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקיצילום: shutterstock

גדעון טיילור, יו"ר הפעולות בארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) אמר לכיפה: "פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שלא העבירה חקיקה מקיפה להשבה או פיצוי על רכוש שנגזל או הולאם. רכושם של קורבנות השואה היהודים ובני משפחותיהם הוחרם על ידי השלטונות הקומוניסטים הפולניים לאחר המלחמה, לצד רכושם של לא יהודים - רכוש שהכלכלה הפולנית ממשיכה להנות מפירותיו. אנו דורשים מפולין לפעול לתיקון העוול ההיסטורי הזה".