מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

דובאי כן, מרוקו לא: שינויים בלוח הטיסות של הישראלים במזרח התיכון בעקבות המלחמה

ערב המלחמה התיירות הישראלית במדינות ערב נסקה. אולם עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, המצב השתנה. בזמן שהישראלים מתחילים לחזור לדובאי - יעד פופולרי אחר ננטש בשל הסכנה הביטחונית

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/02/24 12:32 כ באדר א'

דובאי כן, מרוקו לא: שינויים בלוח הטיסות של הישראלים במזרח התיכון בעקבות המלחמה
טיסה ישראלית, יוכלו לטוס מעל עומאן, צילום: דוברות אל על

ימים ספורים לפני פרוץ המלחמה, היה נדמה שיחסיה של ישראל עם שכנותיה מעולם לא היו טובים יותר. הסכמי אברהם, התקווה לנורמליזציה עם סעודיה, והיחסים הדיפלומטיים שהלכו והתהדקו עם מדינות המזרח התיכון פתחו בפני הישראלים לא מעט יעדים חדשים לחופשות קרוב לבית.

שתיים מהמדינות שבשנים האחרונות הפכו ליעד פופולרי במיוחד לישראלים הן איחוד האמירויות הערביות ומרוקו. המלחמה השפיעה על כל אחת מהן אחרת - וכך גם על התיירות הישראלית. מרוקו התרוקנה - ודובאי חוזרת ומתמלאת.

הסכמי אברהם. בדרך לנורמליזציה עם מדינה נוספת?

הסכמי אברהם. צילום: Avi Ohayon/GPO

דובאי - הישראלים מתחילים לחזור

בינואר האחרון, מעל 40,000 ישראלים טסו לאיחוד האמירויות הערביות. ולמרות שמדובר בפחות משליש ממספר הנוסעים בשנה שעברה, הממלכה הערבית הפכה ליעד השני ברמת הפופולאריות של הישראלים בזמן המלחמה, כך לפי דו"ח נתב"ג.

עידן נתן, בעלים ומנכ''ל חברת עידן טורס, הסביר: "בתחילת המלחמה היה כמובן ריק, אבל לפני כחודשיים התחילה התעוררות מכיוון שהישראלים הבינו שהמצב הבטחוני בדובאי מצויין. יש היום כ-60 עד 70 טיסות שבועיות, 42 מהן של פלאיי דובאי שלא הפסיקה לטוס לישראל גם במצב מלחמה". לדבריו, למרות שנכון לעכשיו בית חב"ד דובאי סגור, המסעדות הכשרות פעילות וישנם שלושה בתי מלון בדובאי שנסגרו בפסח במיוחד ליהודים.

דובאי

דובאי, צילום: shutterstock

לפני פרוץ המלחמה קבוצות רבות ואנשים פרטיים טסו למרוקו מישראל, במסגרת טיולים גיאוגרפים, ביקורים בקברות צדיקים ומסעות שורשים: "זה היה אחד היעדים המועדפים על הציבור הכללי והדתי בעיקר. לישראייר, ארקיע ואל-על היו טיסות ישירות למרקש, ולחברת אייר מרוקו היה קו ישיר לקזבלנקה".

אזהרת המסע במרוקו הוחמרה, טיסות התבטלו

לעומת איחוד האמירויות, מאז פרוץ המלחמה משרד החוץ החמיר את אזהרות המסע לישראלים במרוקו, יחד עם מצרים וירדן, שעומדת כעת על רמה 3: "איום בינוני: להימנע מנסיעות שאינן חיוניות". "במרוקו מסוכן מאוד כרגע, בתחילת המלחמה היו במרוקו הפגנות פרו פלסטיניות בערים מרכזיות (רבאט וקזבלנקה) בהשתתפות עשרות אלפי אנשים", אומר עידן. "אני ממליץ לא לטוס לשם בשלב זה".

מרוקו

מרוקו, צילום: שאטרסטוק

נזכיר כי רק לאחרונה חברת התעופה הישראלית אל-על הוציאה הודעה לפיה הטיסות למרוקו מבוטלות עד הקיץ. בהודעת החברה נכתב: "אנחנו ממשיכים לבצע התאמות בלוח הטיסות בהתאם להעדפות: החל מתחילת חודש אפריל 2024 ולמשך כל עונת הקיץ הקרובה, לא נחדש את פעילותינו, זאת בעקבות המצב הביטחוני המתמשך והירידה המשמעותית בביקוש".