מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

חמאס, חיזבאללה ואיראן: האתגרים הגדולים של ממשלת החירום החדשה

מלחמת חרבות ברזל מסיימת את יומה החמישי, וממשלת חירום לאומית סוף סוף קמה. ראש הממשלה נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וסיכמו על הקמת ממשלה חדשה | אלו האתגרים עימם תתמודד הממשלה

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 11/10/23 20:38 כו בתשרי התשפד

חמאס, חיזבאללה ואיראן: האתגרים הגדולים של ממשלת החירום החדשה
נתניהו, גנץ והקבינט, צילום: חיים צח / לע"מ, Chaim Goldberg/Flash90

מלחמת חרבות ברזל נכנסה ליומה החמישי, וממשלת חירום לאומית סוף סוף קמה. היום (ד') נפגשו ראש הממשלה נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וסיכמו את פרטי הממשלה המוקמת, אלו האתגרים שעימם תתמודד הממשלה החדשה:

שיקום ביטחונם של תושבי עוטף עזה

במשך שעות ארוכות אזרחים רבים בעוטף עזה נותרו ללא מענה מול אלפי מחבלים שחדרו לישראל מעזה ורצחו מאות רבות של תושבים. ביטחונם של תושבי עזה נפגע באופן משמעותי וכך גם האמון בכוחה של מערכת הביטחון. חברי הממשלה יצטרכו לבקר את אלפי הפצועים ואת מאות משפחות הנעדרים, והדרג המדיני יידרש לייצר מציאות חדשה בעוטף עזה, בלי חמאס ובלי טרור מעבר לגדר - על מנת שתושבי העוטף יסכימו לשוב לעוטף עזה ביום שאחרי המלחמה.

חיילים סמוך לגבול עזה

חיילים סמוך לגבול עזה, צילום: Chaim Goldberg/Flash90

התמודדות עם לחימה רב זירתית

בין לבין, ממשלת החירום תצטרך להרכיב צוות ביטחוני מצומצם ומנוסה, שיורכב מדמויות בכירות ומנוסות ששירתו בתפקידים בכירים בצבא וניהלו מבצעים גדולים בעבר. הקבינט החדש יידרש להתכונן לאפשרות של עימות רב זירתי בסוריה, לבנון ועזה בפיקודה של איראן, לצד אפשרות של לחימה פנימית עם מחבלים בתוך שטחי יו"ש כמו שקרה במבצע שומר החומות.

פעילות הכוח ביו"ש

פעילות הכוח ביו"ש , צילום: דובר צה"ל

הסברה בינלאומית של זוועות החמאס

לצד כל אלו, ממשלת החירום תידרש להקים מערך הסברתי מסודר שיציג לעולם את הזוועות שביצע החמאס בטבח שמחת תורה. ככל שהלחימה תימשך זמן רב יותר, הביקורת הבינלאומית שראינו כבר במערכות קודמות תלך ותתעצם, ובישראל יידרשו למאמץ הסברתי נרחב בכדי שניתן יהיה להמשיך במערכה שתימשך זמן רב עד לכיבוש עזה והכרעת החמאס.

הכניסה לקיבוץ בארי לאחר הטבח

הכניסה לקיבוץ בארי לאחר הטבח צילום: Yossi Zamir/Flash90

איחוי הקרעים בחברה הישראלית

בשנה האחרונה הקרע החברתי בישראל שבר שיאים, והאמון במערכת הפוליטית הגיע לשפל, ממשלת החירום החדשה תצטרך לשקם את האמון של אזרחי ישראל במקבלי ההחלטות. היא תצטרך לשדר מציאות חדשה, שבה הממשלה מייצגת את רובו המוחלט של הציבור במדינת ישראל ואינה מונעת מאינטרסים פוליטיים.