הדרישה האמריקאית שעומדת בדרכו של הסכם השלום עם סעודיה

האפשרות לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה נראית קרובה מתמיד ועל פי דיווחים במרבית הנושאים הגיעו ישראל, ארצות הברית וערב הסעודית לעמק השווה. אולם הסוגייה הפלשתינית - אותה מקדמת ארה"ב הפכה למכשול המרכזי בדרך לשלום

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/23 07:39 יז בתשרי התשפד

הדרישה האמריקאית שעומדת בדרכו של הסכם השלום עם סעודיה
נתניהו וביידן, היום, צילום: אבי אוחיון\לע"מ

בחודשים האחרונים נחשפו המגעים בין ישראל, סעודיה וארצות הברית במטרה להביא להסכם נורמליזציה נוסף וחסר תקדים עם שכנתנו מדרום. לאחרונה דווח במספר הזדמנויות כי המשא ומתן מתקדם באופן משמעותי וכי ייתכן וההסכם הצפוי קרוב מתמיד.

הדרישה של ארצות הברית שתוקעת את המשא ומתן

אולם היום (ב') נחשף כי אחד המוקשים המרכזיים בדרך לחתימת הסכם, הוא הדרישות האמריקאיות ביחס לפלשתינים, כך פורסם ב"ישראל היום". על פי הפרסום, גורם המעורה בפרטים מסר כי נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, דורש מישראל מחוות משמעותיות לפלשתינים, שיהיו כרוכות בהסכם השלום בינה לבין סעודיה.

הביקורת על דרישותיה של ארצות הברית בסוגיה זו מופנית, כך פורסם, לא רק מתוך ישראל אלא גם מתוך סעודיה, שם אומנם התבטאו באופן כללי בנושא, אך לא הציבו עד כה דרישה קונקרטית בסוגיה הפלשתינית. על פי דיווחים, במרבית הנושאים הצליח המשולש הישראלי-אמריקאי-סעודי להגיע להסכמות ולצמצם פערים, כך גם בנושא האנרגיה הגרעינית, ולכן הסוגייה הפלשתינית היא זו שתוקעת כרגע את התקדמות הנורמליזציה.

מוחמד בן סלמן, חלון הזדמנויות של מספר חודשים

מוחמד בן סלמן, חלון הזדמנויות של מספר חודשים, צילום: shutterstock

"היינו צריכים להיאבק בשינוי הקונספציה לעקוף את הווטו הפלשתיני"

בשבוע שעבר דיבר ראש הממשלה נתניהו על הנושא, והתייחס לביקורו של שר התיירות חיים כץ בסעודיה: "אתם רואים דברים שנראים שקרו מאליהם, שרים נמצאים בסעודיה, זה נראה דמיוני. זה לא קרה מעצמו, היינו צריכים להיאבק בשינוי הקונספציה לעקוף את הווטו הפלשתיני שאמר שעד שלא נביא הסכם עם הפלסטינים לא ניתן לפרוץ לעולם הערבי".