כבר 25 שנה איור הפצצה ונאום השתיקה: כל הופעות נתניהו באו"ם

25 שנים עברו מאז נאם נתניהו לראשונה בעצרת האו"ם כראש הממשלה הישראלי. אספנו את מיטב הקטעים מעשרת הנאומים הקודמים: איור הפצצה, חשיפת אתר הגרעין בטהרן, הזמנת אבו מאזן לכנסת והרגע בו החליט לשתוק מעל הבמה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 22/09/23 11:14 ז בתשרי התשפד

איור הפצצה ונאום השתיקה: כל הופעות נתניהו באו"ם
נתניהו באו"ם, השבוע, צילום: shutterstock

ראש הממשלה נתניהו ינאם היום (ו') על בימתהעצרת הכללית של האו"ם במה שיהיה רגע השיא של הביקור המדיני בארצות הברית. אך אם רוצים להבין עד כמה השתנו סדרי העדיפויות בישראל ב-25 השנים האחרונות, צריך לחזר לנאומו הראשון של נתניהו באו"ם כראש הממשלה הישראלי, אי אז ב-1998. נתניהו עלה אז לבמה ועיקר נאומו עסק בסוגייה הפלשתינית שהוזכרה 31 פעמים, מנגד, האיראנים זכו לשני אזכורים בלבד. מאז נאם נתניהו באו"ם עוד תשעה פעמים כשהפעם האחרונה ב-2018.

1998 - "עתיד של שלום"

הקדנציה הראשונה של נתניהו כראש הממשלה הגיעה בימים בו השלו האפשרי עם הפלשתינים היה הנושא החם וגם הוא בעצמו ייחל לכך: "רוצה עתיד חופשי ממלחמות, עתיד של שלום, לילדיי ולילדים פלסטינים כמותם".

נתניהו ב-1998. 25 שנות נאומים

נתניהו ב-1998. 25 שנות נאומים צילום: shutterstock

2009 - מתחילים להתעסק עם איראן

11 שנים אחרי הנאום הראשון, חוזר נתניהו לבימת האו"ם כראש הממשלה כשהסוגיה המרכזית היא כבר המשטר האיראני. נתניהו תקף את מנהיגי המדינות על פתחון הפה שהעניקו לנשיא איראן דאז מחמוד אחמדינג'אד. נתניהו סיים בעברית ואמר: "ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום".

אבו מאזן בנאום באו"ם, ארכיון

אבו מאזן בנאום באו"ם, ארכיון, צילום: Amir Levy/Flash90

2011 - פונה לאבו מאזן: "בוא ניפגש היום"

שנתיים מאוחר יותר, עם אובמה כנשיא ונסיונות להתנעת תהליכים עם הפלשתיניים, פונה נתניהו מעל בימת האו"ם לאבו מאזן בקריאה הזכורה: "let's talk דוגרי". נתניהו הוסיף: "שנינו טסנו לניו יורק, שנינו באותה עיר, למעשה באותו בניין. בוא ניפגש היום, בבניין האו"ם. מי יהיה כאן כדי לעצור אותנו?".

2012 - האיור שגנב את ההצגה

שנת המפנה אולי ביחס הישראלי לתוכנית הגרעין האיראנית. נתניהו עלה על בימת האו"ם לנאום תוקפני כלפי המשטר האיראני. אך מה שזכור מאותו נאום הוא איור הפצצה של נתניהו, כזכור הוא הוציא איור של פצצה וסימן קו אדום בזמן נאומו. נתניהו אמר לנוכחים באולם: "קו אדום לא מוביל למלחמה, קו אדום מונע מלחמה".

2013 - חילופי השלטון באיראן

גם בשנה שאחרי עסק נתניהו בגרעין האיראני ובמשטר במדינה. נאומו של נתניהו הגיע ברקע הבחירות באיראן ועלייתו של חסן רוחאני "המתון". נתניהו הזהיר: "אחמדינג'אד הופיע בעור של זאב, ורוחאני הוא זאב בעור של כבש".

2014 - צוק איתן

נאומו של ראש הממשלה הגיע לאחר המבצע הצבאי הגדול בעזה והגינויים ברחבי העולם. נתניהו עלה על בימת האו"ם ותקף את המדינות תוך שהוא מציג לעולם תמונת משגרי רקטות של החמאס מוסתרים בתוך גן ילדים. הימים הם ימי דעאש ונתניהו אומר: "חמאס ודאעש הם ענפים של אותו עץ מורעל".

2015 - נאום השתיקה

ברקע אמירותיהם של בכירי הממשל האיראני כי ישמידו את ישראל, עלה ראש הממשלה לבימת האו"ם ובמשך שניות ארוכות שתק ולא אמר מילה. בהמשך אמר לנוכחים: "התגובה של הגוף הזה ושל כל אחת מהממשלות שמיוצגות כאן הייתה פשוט כלום. דממה".

נתניהו באו"ם 2017

נתניהו באו"ם 2017 צילום: shutterstock

2016 - מזמין את אבו מאזן לכנסת

בשונה מהשנים שקדמו, הפעם הנושא הפלשתיני שוב עמד במוקד העניינים ונתניהו אף הזמין את אבו מאזן לנאום מעל בימת הכנסת, הוא אמר: "אני יודע שרבים מכם הרימו ידיים, אבל אני רוצה שתדעו - אני עדיין מאמין בפתרון של שתי מדינות לשני עמים".

2017 - חוזרים לאיראן

הנושא המרכזי בנאומו של נתניהו שוב היה המשטר האיראני כשהפעם נתניהו כבר נשמע אגרסיבי יותר. הוא אומר מעל הבמה כי "אלה המאיימים עלינו בהשמדה, מעמידים עצמם בסכנה אנושה". נתניהו פנה לעולם ואמר: "איראן מנהלת מערכה של כיבושים ברחבי המזרח התיכון".

חשיפת ארכיון הגרעין האיראני

חשיפת ארכיון הגרעין האיראני צילום: Miriam Alster/Flash90

2018 - הנאום האחרון

עיקר נאומו של ראש הממשלה נגע שוב בסוגי האיראנית כאשר הדברים מגיעים ברקע חשיפת ארכיון הגרעין האיראני. נתניהו הציג מפה ותמונות של אתר גרעי בטהרן ואמר: "הוא נראה תמים. ניתן לראות אותו בגוגל". מלבד זאת הציג נתניהו גם מפות של אתרי טילים מדויקים של חיזבאללה.