אופטימיות זהירה בדרך לנורמליזציה עם סעודיה: "יש עוד הרבה עבודה"

מאחורי הקלעים מתנהלים בחודשים האחרונים מאמצים דיפלומטיים רבים להביא לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. היועץ האמריקאי לביטחון לאומי חשף כי הושגו הבנות, אך הסתייג: "יש עוד הרבה עבודה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/09/23 07:37 כב באלול התשפג

אופטימיות זהירה בדרך לנורמליזציה עם סעודיה: "יש עוד הרבה עבודה"
סעודיה. , צילום: shutterstock

בחודשים האחרונים מתנהל משא ומתן דיפלומטי משולש, בין ישראל, ארה"ב וסעודיה, במטרה להביא לנורמליזציה בין ישראל לשכנתה למזרח התיכון. לאחרונה התבהר כי ישראל תצטרך לשאת במחירים שונים כדי לקדם את המהלך, אולם שר החוץ הישראלי משדר אופטימיות. בניגוד אליו, היועץ האמריקאי לביטחון לאומי הבהיר לפנות בוקר (ו') את המצב וחשף כי יש עוד הרבה עבודה לעשות.

כאמור, ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, התבטא היום בנוגע למאמצים להשגת נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית. לדבריו, "יש הבנות רחבות לגבי הרבה רכיבים עיקריים רבים בדרך לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה". יחד עם זאת, לא פירט היכן הדברים עומדים והבהיר כי, "אין לנו מסגרת עבודה ואין לנו תנאים מוכנים לחתימה. יש עוד הרבה עבודה לעשות". את הדברים הללו אמר סאליבן במסיבת עיתונאים לפני שהמריא עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לוןעידת ה- G20.

נזכיר כי לפני מספר שבועות, דווח ב- "וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים רשמיים כי ארצות הברית וסעודיה הגיעו להסכמות על קווי המתאר הרחבים בנוגע להכרה בישראל בתמורה לוויתורים לצד הפלשתיני, ערבויות ביטחוניות אמריקאיות ואף סיוע גרעיני אזרחי לסעודים ממנו מסתייגים בישראל.

ג

ג'ייק סאליבן, צילום: shutterstock

"ויתורים של ממש מישראל"

על פי הדיווח והציטוטים שהובאו בו בשם גורמים בממשל האמריקאי, הם הביעו "אופטימיות זהירה" לכך שניתן יהיה להשלים את פרטי ההסכם בתוך פרק זמן של שנה ואף פחות מכך. מנגד הזהירו כי קיימים סיכונים למהלך.

לפי הדיווח, בסעודיה מבקשים "ויתורים של ממש מישראל שיסייעו בקידום הקמת מדינה פלשתינית". בנוסף נכתב כי בן סלמאן אמר למקורביו כי הוא "לא רץ להסכם", וזאת בשל הקושי בשיתוף פעולה עם "הממשלה הקיצונית בישראל ויחסה לפלשתינים". מנגד נכתב כי "לגורמים רשמיים סעודיים יש סבלנות הולכת ופוחתת למנהיגים פלשתינים חסרי פשרות ומפולגים שנהנים מתמיכה עממית מוגבלת".