ויתורים לפלשתינים? המהלכים של ביידן בדרך לנורמליזציה עם סעודיה

נשיא ארצות הברית שוקל האם לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, כך לפי הפרשן הבכיר טום פרידמן | בכירים אמריקאים בערב הסעודית, פגישות ותנאי חשוב אחד - כל הפרטים

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 27/07/23 19:20 ט באב התשפג

ויתורים לפלשתינים? המהלכים של ביידן בדרך לנורמליזציה עם סעודיה
הנשיא ביידן חותם על הצו, צילום: AP Photo/ Andrew Harnik

אנשיו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחתו הבוקר בסעודיה, כדי לנסות להתחיל לקדם הסכם ביטחוני עם יורש העצר הסעודי בן סלמאן, כך על פי מאמר שפרסם היום (ה') הפרשן האמריקאי טום פרידמן ב"ניו יורק טיימס". לדבריו, ביידן עדיין מתלבט האם בכלל הוא מעוניין בקידום ההסכם, שיאפשר נרמול יחסים בין ישראל לערב הסעודית, אולם הוא שוקל את הנושא ברצינות.

פגישות עם יועצים בכירים וביקור אמריקאי בסעודיה

"הנשיא נאבק בשאלה האם לחתור לאפשרות של הסכם ביטחוני בין ארה"ב לסעודיה שיכלול נרמול יחסים של ערב הסעודית עם ישראל", כך כתב הפרשן בטור שפירסם, והדגיש את התנאי לכך: "שישראל תעשה ויתורים לפלסטינים שישמרו את האפשרות לפתרון שתי המדינות".

מוחמד בן סלמן, חלון הזדמנויות של מספר חודשים

מוחמד בן סלמן, חלון הזדמנויות של מספר חודשים צילום: shutterstock

לדבריו, בימים האחרונים נערכו דיונים בנושא בין ביידן, יועצו לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, מזכיר המדינה אנטוני בלינקן וברט מקגורק, הפקיד הבכיר בבית הלבן המטפל במדיניות המזרח התיכון. עוד דיווח, כי הבוקר נחתו סאליבן ומקגורק בסעודיה, כדי לבחון האם תתאפשר הבנה כלשהי בין הגורמים השונים.

יש לציין כי הנשיא עדיין לא החליט האם להמשיך ולקדם את המהלך, אולם הוא נתן אור ירוק לאנשיו להתחיל בגישוש מול יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, כדי להבין את האפשרויות העומדות בפניו.