שנתיים וחצי מאז ההסכם: ישראל מכירה בריבונות מרוקו בסהרה המערבית

לשכתו של מלך מרוקו, מוחמד השישי הודיע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלח מכתב בו הודיע כי ישראל מכירה בריבונות מרוקו על סהרה המערבית, שנתיים וחצי אחרי שנחתם הסכם השלום כחלק מ"הסכמי אברהם"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 17/07/23 19:49 כח בתמוז התשפג

שנתיים וחצי מאז ההסכם: ישראל מכירה בריבונות מרוקו בסהרה המערבית
סהרה המערבית, צילום: shutterstock

שנתיים וחצי אחרי שנחתם הסכם עם מרוקו כחלק מ"הסכמי אברהם", לשכתו של מלך מרוקו, מוחמד השישי הודיעה היום (ב') כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו שלח מכתב למלך מרוקו מוחמד השישי, ובו הודיע לו כי ישראל החליטה להכיר באופן רשמי בריבונות מרוקו בסהרה המערבית.

במכתב, הדגיש נתניהו כי ההחלטה הישראלית "תשתקף בכל המסמכים והפעולות הרלוונטיים של ממשלת ישראל", ותועבר "לאו"ם ולארגונים האזוריים והבינלאומיים שבהם חברה ישראל, וכן למדינות שאיתן מקיימת ישראל יחסים דיפלומטיים".

צילום: shutterstock' Oren Ben Hakoon/Flash90

השר כהן: "צעד שיחזק את היחסים ויעמיק את השלום"

שר החוץ אלי כהן ברך את ראש הממשלה על ההחלטה להכיר בריבונתה של מרוקו בסהרה המערבית. "אני מברך על הודעת ראש הממשלה נתניהו על ההכרה בריבונות מרוקו על סהרה המערבית.  צעד זה יחזק את היחסים בין המדינות ובין העמים והמשך שיתופי הפעולה להעמקת השלום והיציבות האזורית".

יו"ר הכנסת אמיר כנסת ביקר במרוקו 

נזכיר כי בחודש שעבר, יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה,הגיע לביקור רשמי היסטורי בפרלמנט המרוקאי בהזמנתו של נשיא הפרלמנט המרוקני ראשיד טלבי אל עלמי. ביקור זה נחשב משמעותי וראשון מסוגו בשל העובדה שמדובר בהזמנה הרשמית הראשונה לביקור דו-צדדי (בילטרלי) שנמסרה מאז ומעולם ליו"ר כנסת ישראלי מצד נשיא פרלמנט של מדינה מוסלמית כלשהיא בכלל ומצידה של ממלכת מרוקו בפרט. 

צילום: Chambre des Représentants

בפתח כינוס הפרלמנט המרוקני, יו"ר הכנסת אוחנה נאם בשפה המרוקאית ובסיומם הוציא כיפה ובירך בברכת "שהחיינו"; בהמשך הצהרתו הוסיף ואמר: "זהו רגע היסטורי עבורי כיושב-ראש הכנסת וכבן להורים יוצאי מרוקו. זהו עידן חדש ביחסים בין שתי המדינות. אין ספק ששיתופי הפעולה המדיניים, הביטחוניים, האזרחיים והפרלמנטריים – נמצאים בשיאם. הביקור ההיסטורי הזה והחתימה על מזכר ההבנות בין הפרלמנטים יסללו את הדרך להעמקת היחסים בין המדינות ולשדרוג הנציגויות לשגרירויות".