הממשל האמריקאי מרכך עמדות: "חברים יכולים להיות כנים"

לאחר ההתבטאות הקשה של ביידן, בממשל האמריקאי מעבירים מסר שונה לממשלה. ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי: "הנשיא היה רוצה לראות החלטות בקונצנזוס רחב" | אמש אמר ביידן: "נתניהו לא יוזמן לבית הלבן בקרוב"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 29/03/23 22:00 ז בניסן התשפג

הממשל האמריקאי מרכך עמדות: "חברים יכולים להיות כנים"
ביידן ונתניהו, יחסים במשבר, צילום: Amos Ben Gershom/GPO

יחסים במשבר: השבוע האחרון עמד בסימן שפל חסר תקדים ביחסי הממשל האמריקאי והממשלה בישראל. הממשל התערב בנעשה בישראל והנשיא ביידן וצמרת הממשל האמריקאי התבטאו בנוגע לפיטורי שר הביטחון גלנט ולחקיקת הרפורמה המשפטית אותה ביקשה הממשלה להעביר. שיא המשבר הגיע אמש (ג') עם התבטאות הנשיא ביידן שאמר לכתבים: "אני מודאג לגבי ישראל, היא לא יכולה להמשיך ללכת בדרך הזו".

נשיא ארצות הברית ביידן

נשיא ארצות הברית ביידן, אמירה חמורה צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

עתה הממשל מציג עמדה מרוככת יותר, אולי בניסיון לחזור ליחסים נורמטיביים עם הממשלה. דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר במהלך תדרוך לעיתונאים: "שני האדונים האלה מכירים 40 שנה ויותר ומה שטוב בחברים הוא שאתם לא תמיד מסכימים עם מה שחברים שלכם עושים או אומרים, והיופי בחברות עמוקה הוא שאתם יכולים להיות כנים זה עם זה". 

נתניהו שוחח אם ביידן

נתניהו בשיחה עם ביידן לאחר הבחירות צילום: ללא

"שינויים צריכים להתקבל בהסכמה רחבה"

עוד הוסיף קירבי ואמר: "ישראל היא דמוקרטיה ומדינה ריבונית, ומדינות ריבוניות מקבלות החלטות עצמאיות. הדאגה שלנו נובעץ מכך מהרצון לראות שההחלטות תתקבלנה בהסכמה רחבה וזה יקרה רק בתמיכה רחבה של הציבור, זה העניין בדמוקרטיה. וישראל היא דמוקרטיה וזה אחד הדברים החשובים שאנחנו חולקים; ערכים ומוסדות דמוקרטיים". קירבי הוסיף: "שינויים שישפיעו  על מערכת האיזונים והבלמים צריכים להתקבל בהסכמה רחבה".

ג

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי צילום: shutterstock

כזכור, ביידן הוסיף אמש התבטאות קשה כשאמר כי "נתניהו לא יוזמן לבית הלבן בקרוב". נתניהו עצמו הגיב לדברים ואמר: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחוייבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו". עוד הוסיף נתניהו: "הממשלה בראשותי מחוייבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה. ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".