אושר בכנסת: ארה"ב תקבל גישה לטביעות אצבע של ישראלים

אושר בכנסת חוק שיאפשר לארצות הברית גישה למאגר טביעות האצבע בישראל. חוק זה מהווה שלב נוסף בדרך לכניסת ישראל לרשימת המדינות הפטורות מוויזה בארה"ב

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/03/23 15:40 ו בניסן התשפג

אושר בכנסת: ארה"ב תקבל גישה לטביעות אצבע של ישראלים
פסל החרות, צילום: pixabay

אושר סופית בקריאה שנייה ושלישית: מליאת הכנסת אישרה היום (ג') את הצעת חוק סדר הדין הפלילי, סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי. עשרה חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים. החוק נועד לאפשר לישראל להצטרף לתכנית הפטור מוויזה.

בחוק יעוגנו הסדרים שנועדו ליישם הסכם ומזכר שנחתמו עם ארה"ב, באופן שיאפשר לרשויות אכיפת החוק ורשויות העוסקות במאבק בטרור בארצות הברית גישה למאגר טביעות האצבע של משטרת ישראל. 

תקבל גישה לטביעות אצבע ומידע פלילי של ישראלים

מליאת הכנסת אישרה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי, סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי. עשרה חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים. מוצע לעגן בחוק הסדרים שנועדו ליישם הסכם ומזכר שנחתמו עם ארה"ב, באופן שיאפשר לרשויות אכיפת החוק ורשויות העוסקות במאבק בטרור בארצות הברית גישה למאגר טביעות האצבע של משטרת ישראל. 

לפי ההצעה, הרשויות יוכלו להזין למערכת ייעודית נתוני זיהוי שהופקו מטביעות אצבע לשם השוואתם לנתוני הזיהוי המצויים במאגר של משטרת ישראל, ובמקרה של התאמה, משטרת ישראל תוכל להעביר להן פרטי זיהוי, את טביעת האצבע עצמה וכן מידע מהמרשם הפלילי, הכל בכפוף לתנאים שבהצעת החוק.

בקרוב בדיוטי פרי? אילוסטרציה

בדרך לפטור מוויזה בארה"ב אילוסטרציה צילום: פלאש 90, משה שי

תנאי להצטרפות: חתימה על הסדר להגברת שיתוף המידע

מזה כמה שנים פועלת מדינת ישראל להצטרפות לתוכנית הפטור מאשרות של ממשלת ארצות הברית, אשר מאפשרת כניסה לארצות הברית בלא הנפקת אשרה. לפי החוק הפדרלי בארצות הברית, אחד מן התנאים להצטרפות מדינה לתוכנית הוא חתימה על הסדר להגברת שיתוף המידע בין המדינה המצטרפת לבין ארצות הברית בנושאי איומים על הביטחון ורווחת הציבור בארצות הברית. 

תנאי זה מתווסף לשורה של דרישות נוספות שארצות הברית מציבה למדינות המבקשות להצטרף לתוכנית הפטור מאשרות. לצורך קיום תנאי זה, נדרשה ממשלת ישראל לחתום עם ממשלת ארצות הברית על הסכם להגברת שיתוף הפעולה במאבק בפשיעה חמורה וטרור, וכן על מזכר בדבר שיתוף פעולה בנושא חיזוק ושמירה על ביטחון הגבולות.