נתניהו: "מודה לטראמפ ולמלך מרוקו על השלום, זה יהיה שלום חם"

ראש הממשלה משתתף בהדלקת נר ראשון בכותל המערבי, ויישא הצהרה בה יתייחס להסכם השלום הצפוי עם מרוקו, עליו הודיע הנשיא טראמפ | שידור ישיר

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 10/12/20 19:14 כד בכסלו התשפא

נתניהו: "מודה לטראמפ ולמלך מרוקו על השלום, זה יהיה שלום חם"
ראש הממשלה נתניהו, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו הגיע הערב (ה') להדלקת נר חנוכה בכותל המערבי, ונשא הצהרה לגבי הסכם השלום עם מרוקו, עליו הודיע נשיא ארה"ב טראמפ מוקדם יותר.

ראש הממשלה אמר כי "זהו חג חנוכה שמח במיוחד, אנחנו מרחיבים את מעגל השלום של ישראל, ומצרפים אליו גם את מרוקו. זו בשורה ענקית. אור השלום מעולם לא היה כ"כ חזק. אנחנו מביאים שלום, אנחנו מביאים גם חיסונים לקורונה. אנחנו מביאים תקווה וברכה לעם ישראל בחג החנוכה הזה.

"אין כמו הערב הזה, במקום הזה בירושלים, בחג הזה, לציין את התמורה הענקית שחלה בתולדות עמנו. המכבים הצילו את העם היהודי, הצילו את המורשת והדת היהודית. בלעדיהם לא היה קיום לעם היהודי. יש לנו סיבות רבות לחגוג את חג החנוכה הזה. חג שמח לכולכם, חג שמח למדינת ישראל בתפוצותיו".

כזכור, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע הערב (ה') על הסכם שלום בין ישראל ומרוקו, שתצטרף לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן ותכונן יחסים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל: "עוד פריצת דרך היסטורית. שתי חברותינו הקורובת ישראל ומרוקו הסכימו על יחסים דיפלומטיים מלאים. פריצת דרך ענקית לשלום במזרח התיכון", כתב נשיא ארה"ב בטוויטר.

בין ישראל ומרוקו היו יחסים דיפלומטיים מלאים, שכוננו אחרי הסכמי אוסלו, אך בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה, בשנת 2000, ניתקה מרוקו את היחסים. עם זאת, היחסים בין המדינות נותרו יציבים יחסית, וישראלים יכולים לבקר במרוקו בתנאים מסוימים.

בתמורה לחתימה עם ישראל, הודיע נשיא ארה"ב כי ארצו תכיר בריבונות מרוקו על סהרה המערבית, שטח של כ-250 אלף קמ"ר מדרום למרוקו, עליו השתלטה מרוקו בכוח, לאחר שספרד, ששלטה באזור, נסוגה ממנו בשנות השבעים, ומאז טוענת מרוקו לריבונות עליו, כשתושבי האזור מעוניינים בעצמאות מדינית.

על פי דיווח ב'ישראל היום', הסכם השלום החדש הוא פרי עבודה מאומצת בת שנתיים של חתנו ויועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר, ושל השליח האמריקאי אבי ברקוביץ. יתקיימו טיסות ישירות בין המדינות, בשלב ראשון יוקמו נציגויות הדדיות ובהמשך יוקמו שגרירויות. בכיר בבית הלבן אמר כי "זה יהיה השלום הכי גדול מהארבעה. המרוקנים רוצים בכך".