סנקציות על איראן עוד לפני כהונת ביידן?

בממשל טראמפ, שיסיים את כהונתו ב-20 בינואר, מקדמים יחד עם ישראל הטלת סנקציות נוספות על איראן, עוד לפני סיום הכהונה, שיתמקדו בטרור, טילים והפרת זכויות אדם

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/11/20 21:00 כא בחשון התשפא

סנקציות על איראן עוד לפני כהונת ביידן?
הנשיא טראמפ, צילום: shutterstock

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמנם הפסיד בבחירות לג'ו ביידן, אך כהונתו תסתיים רק ב-20 בינואר 2021, אז יושבע ביידן לנשיא. גם אם נשים בצד את הספקולציות על התערבות משפטית לטובת טראמפ, נותרו לו למעלה מחודשיים להשלים את כהונתו.

על פי דיווח הערב (א') ב'וואלה', ממשל טראמפ מקדם, יחד עם ישראל, הטלת סנקציות על איראן בכל שבוע, עד לסיום כהונת הממשל הנוכחי. על פי הדיווח, לתכנית הסנקציות שותפות גם מדינות המפרץ, ומטרתן להקשות על ביידן, לכשייכנס לתפקידו, לחזור להסכם הגרעין עם איראן, אותו ביטל הנשיא טראמפ.


(הצהרה של טראמפ בנושא האיראני, בשנה שעברה)

עוד נאמר בדיווח כי השליח האמריקני לנושא איראן, אליוט אברמס, הגיע היום לישראל ונפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם ראש המל"ל, מאיר בן שבת. בהמשך הוא צפוי להיפגש עם שר הביטחון גנץ ועם שר החוץ אשכנזי, באותו נושא.

על פי המקורות שצוטטו בידיעה, בישראל ובמפרץ קיים חשש כבד שביידן יחזור לשולחן המשא ומתן עם איראן, ויחתור להסיר חלק גדול מהסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על טהרן, במטרה לחדש את הסכם הגרעין שנחתם עמה לפני מספר שנים, ובו נאבק נתניהו בכל כוחו.

אברמס אמר בתדרוך סגור לפני מספר ימים כי ממשל טראמפ מתכוון להכריז מעכשיו ובכל שבוע, עד לסיום הכהונה, על סנקציה חדשה נגד איראן, וכי מדובר בסנקציות שלא קשורות לתחום הגרעין, כך שלביידן יהיה קשה יותר להסיר אותן, אם יעסקו בתחום זכויות האדם, לדוגמה, או סיוע לטרור.

השליח האמריקני אליוט אברמס

השליח האמריקני אליוט אברמסצילום: shutterstock

"המטרה היא כמה שיותר סנקציות על איראן עד 20 בינואר", אמר ל'וואלה' מקור ישראלי שמעורה בפרטים, ובכיר ערבי שעוסק בנושא הוסיף כי "המטרה של ממשל טראמפ היא להטיל סנקציות שביידן לא יוכל להסיר".

עוד דווח כי ב-18 בנובמבר יגיע לישראל מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, ולבקר בכמה מדינות במפרץ. הביקור צפוי לעסוק בסנקציות שמעוניין הממשל לקדם עד לסיום כהונתו, כאמור, ב-20 בינואר.