לראשונה מזה 30 שנה: משא ומתן ישיר בין ישראל ולבנון

הסכמות בין ישראל ללבנון לפתיחה במו"מ ישיר הושגו לאחר שנתיים של מו"מ עקיף בתיווך אמריקאי. שטייניץ: "מטרתנו להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/10/20 17:26 יג בתשרי התשפא

לראשונה מזה 30 שנה: משא ומתן ישיר בין ישראל ולבנון
גבול ישראל-לבנון, צילום: משה שי, פלאש 90

לראשונה מזה 30 שנה יתקיים משא ומתן אזרחי-מדיני בין ישראל ללבנון: בתום כשנתיים של מגעים עקיפים  תיווך אמריקאים, הגיעו מדינת ישראל ומדינת לבנון להסכמה על התנאים לפתיחת משא ומתן ישיר בנוגע לקביעת הגבול הימי במים הכלכליים ביניהן. השיחות, אותן מוביל מטעם ישראל שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, תתקיימנה בתיווך אמריקאי ובאירוח של האו"ם. 

בישיבה שהתקיימה לפני כשבועיים בראשות שר האנרגיה ובכירי משרדו, ובהשתתפות גורמים ממשרד ראש הממשלה, משרד החוץ וממשרדי המשפטים והביטחון, סוכמו התנאים של ישראל למשא ומתן. פריצת הדרך בין המדינות נרשמה זמן קצר לאחר מכן, במהלך ביקורו האחרון באזור של עוזר שר החוץ האמריקאי דיוויד שנקר.  


(שר האנרגיה יובל שטייניץ, לאחר תחילת הזרמת הגז ממאגר "לוויתן")

השיחות הישירות בין לבנון לישראל, צפויות להיערך לאחר חג הסוכות בבסיס יוניפי"ל שבעיירה הלבנונית נקורה.  

שר האנרגיה שטייניץ בירך על ההסכמות ואמר כי "אני מודה למזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו ולאנשי צוותו ולשליחים דיוויד סאטרפילד ודיוויד שנקר על התגייסותם לנושא. אנו מצפים לפתיחתו של המו"מ הישיר כבר במהלך התקופה הקרובה".

לדברי שטייניץ, "מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור. אני מודה לשר החוץ גבי אשכנזי ולאנשי משרדו ולמאיר בן שבת ולצוות המל"ל שמלווים את התהליך מקרוב. התיווך האמריקאי והמסגרת הטכנית של המשא ומתן סוכמו על דעתה ולשביעות רצונה של מדינת ישראל".