נשיא ברזיל מתנצל: לא התכוונתי לפגוע בזכר השואה

לאחר שאמר כי "פשעי השואה ניתנים למחילה", ז'איר בולסונארו התנצל בפני העם היהודי וכתב כי סליחה היא דבר אישי, והסביר כי לא התכוון להקשר ההיסטורי של המילה. מוקדם יותר יצא נגדו בחריפות נשיא המדינה ריבלין

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/19 09:09 ט בניסן התשעט

נשיא ברזיל מתנצל: לא התכוונתי לפגוע בזכר השואה
נשיא ברזיל עם נתניהו, בביקורו בישראל, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי הסערה - באה ההתנצלות. נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, שאמר בשבוע שעבר כי ניתן למחול על פשעי השואה, אך אין לשכוח אותם, מתנצל הלילה (א') בפני העם היהודי. בעקבות פניית שגריר ישראל בברזיל, יוסי שלי, פרסם בולסונארו הודעה בה נכתב: "לעם ישראל, בעת ביקורי בירושלים, כתבתי בספר המבקרים של יד ושם: 'אלו השוכחים את עברם, נידונים לכך שלא יהיה להם עתיד'". כתב בולסונארו והוסיף:
"על כן, כל פרשנות אחרת היא בעלת עניין רק לאנשים המבקשים להרחיק אותי מחבריי היהודים. סליחה כיום היא דבר אישי, ומעולם לא התכוונתי להשתמש במילה בהקשר היסטורי כמו במקרה של השואה, שבמהלכה בוצע רצח עם אכזרי של מליוני חפים מפשע".

הפרשה החלה כאשר נשיא ברזיל, שביקר בארץ אך לפני שבועיים וסייר ביד ושם, אמר בשיחה עם כמרים אוונגליסטיים בריו דה ז'נרו כי "פשעי השואה ניתנים למחילה. אך אין לשכוח אותם", ואף זכה למחיאות כפיים על הדברים. עוד הוסיף: "אנחנו יכולים לסלוח, אבל אנחנו לא יכולים לשכוח. אלה ששוכחים את עברם, נידונו שלא יהיה להם עתיד".

ביקורת על נתניהו? הנשיא ריבלין

הנשיא ראובן ריבליןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר פרסום הדברים גינה נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את דברי בולסונארו ואמר כי "כל שעשה לנו עמלק נחרת בזיכרוננו, זיכרונו של עם עתיק". ריבלין זעם על דבריו של נשיא ברזיל והוסיף: "לעולם לא ניתן יד למתכחשים לאמת או למנסים להשכיח אותה. לא מצד בודדים או ארגונים, לא מצד ראשי מפלגות וגם לא מצד ראשי מדינות. לעולם לא נסלח ולא נשכח. אף אחד לא יורה על סליחת העם היהודי ואף אינטרס לא ירכוש אותה". 

עוד הוסיף ריבלין בהודעה שפרסם אמש: "העם היהודי לעולם יישא את דגל המאבק באנטישמיות ובגזענות. על המדינאים מוטלת החובה לעצב את העתיד. על ההיסטוריונים מוטלת החובה לתאר את העבר ולחקור את ההיסטוריה. אסור שנחרוג האחד לתחומו של השני".