כבר בביקור הראשון: נשיא צרפת הביך את יאיר לפיד

גורמים פוליטיים מעריכים שראש הממשלה הובך מדבריו של נשיא צרפת שאמר שהוא רואה בו כאדם הנכון בהקשר לסוגיה הפלשתינית: "אין זמן טוב מכך לחזרה לשיחות עם הפלשתינים, אני יודע בהתבסס על הניסיון שלי שאתה יכול להיות האדם הזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/22 10:14 ח בתמוז התשפב

כבר בביקור הראשון: נשיא צרפת הביך את יאיר לפיד
צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

פחות משבוע אחרי שנכנס ללשכת ראש הממשלה, יאיר לפיד ערך ביקור מדיני ראשון בצרפת ביום שלישי האחרון. ראש הממשלה נפגש עם נשיא המדינה הזרה, עמנואל מקרון, בארמון האליזה, והשניים מסרו הצהרות משותפות. בפגישה דנו שני המנהיגים בענייני השעה, כמו חידוש הסכם הגרעין עם איראן, פעילות חיזבאללה בלבנון וגם בסוגיה הפלשתינית אותה ככל הנראה העדיף לפיד לא להעלות.

על פי דיווח ב"מעריב", גורמים פוליטיים המקורבים לראש הממשלה מעריכים שלמרות הכבוד ההדדי בין השניים, לפיד הובך מאמירתו של מקרון שהוא רואה בו את "הדמות ההיסטורית" שיכולה להחזיר את ישראל למשא ומתן עם הפלשתינים, בעקבות שיחות על הסוגיה הזאת עם נשיא צרפת בעבר.

כאמור, מקרון אמר ללפיד בנאומו כי הגיעה העת לחזור לשיחות עם הפלשתינים. "הגעת בזמן קריטי, אתה יכול להיות הבן אדם שיתקדם בכמה מסלולים, אין זמן טוב מכך לחזרה לשיחות עם הפלשתינים, אני יודע בהתבסס על הניסיון שלי שאתה יכול להיות האדם הזה", אמר הנשיא, "יציבות של לבנון חשובה ליציבות של כל האזור ואנו נעשה מאמץ כדי להביא ליציבות הזאת. ישנם עוד אתגרים רבים, אנו נמצאים בתקופה מורכבת, נפעל יחדיו למען הצלחת ושלום האזור, שגשוגה של ישראל ועוד רבים".

"ישראל וצרפת הן לא רק חברות, אלא גם שותפות אסטרטגיות"

לפיד בנאומו ציין שאמנם יש מחלוקות בין ישראל לצרפת אבל שיתוף הפעולה בין שתי המדינות תמיד יישמר. "צרפת אינה רק מדינה מובילה באירופה, היא גם אחת ממדינות ה-E3, המובילה את המשא ומתן עם איראן על הסכם הגרעין. אולי יש בינינו חילוקי דעות על תוכן ההסכם, אבל אין בינינו שום חילוקי דעות על העובדות", אמר לפיד, "העובדות הן שאיראן מפירה את ההסכם שעליו היא חתומה וממשיכה לפתח את תכנית הגרעין שלה. איראן מסתירה מידע מהעולם, מעשירה אורניום מעבר למותר, מסירה את מצלמות הפיקוח מאתרי הגרעין שלה. למול כל זה העולם צריך להגיב". 

לפיד הודה למקרון על הניסיון שלו להגיע להסכמות עם איראן כדי לשמר את היציבות במזרח התיכון. "אדוני הנשיא, אתה היית המנהיג הראשון שדיבר, כבר ב-2018, על הצורך בהסכם חדש עם איראן", ציין לפיד, "הסכם שהוא יעיל יותר ומהודק יותר, הסכם בלי תאריך תפוגה, הסכם עם לחץ בינלאומי מתואם שימנע ממנה להפוך למדינה סף גרעינית. צדקת אז, ואתה צודק היום אפילו יותר. המצב הנוכחי אינו יכול להמשך כפי שהוא. זה יוביל למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון שיאיים על שלום העולם כולו. את זה כולנו צריכים לעצור יחד".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן