מדוע תלמידים לא אוהבים להתפלל?

תלמידים רבים מתעצלים לקום לתפילה, המורים מענישים, מנסים, ובסופו של דבר גם מצפים שהרצון יגיע מהתלמידים עצמם - אבל זה לא קורה. מחקר שבחן תלמידים מארבע ישיבות שונות ברחבי הארץ מצביע על מספר סיבות לתופעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/02/19 15:08 יב באדר א'

מדוע תלמידים לא אוהבים להתפלל?
חלקם העידו אפילו על תחושת ריחוק מה'., צילום: shutterstock

במחקר חדש שערך ד"ר אלי קון ממכללת אפרתה, מנסה להסביר ד"ר קון את השאלה שמטרידה הורים, מורים ומחנכים במשך דורות רבים: מדוע יש תלמידים שאינם אוהבים להתפלל?

תלמידים רבים מתעצלים לקום לתפילה, המורים מענישים, מנסים, ובסופו של דבר גם מצפים שהרצון יגיע מהתלמידים עצמם - אבל זה לא קורה. 

מחקר שבחן תלמידים מארבע ישיבות שונות ברחבי הארץ מראה כי תלמידים רבים טוענים על קושי בתפילה, כי הם אינם מבינים חלק מהמילים בתפילה ויש צורך בהנגשתה מבחינת התוכן ולימוד הסידור. 
חלקם טענו בנוסף כי בשל שעת ההשכמה המוקדמת קשה להם להתחבר ולהתפלל שחרית, וחלקם אף העידו על תחושת ריחוק מהקב"ה. 

המחקר, שיוצג השבוע לראשונה בכנס "חינוך יהודי עבר-הווה-עתיד" במכללת אפרתה, הינו הראשון בתחום, החוקר גם את המורים וגם את התלמידים אודות תחושותיהם בתפילה בישיבה, ומראה כי אמנם ישנם דברים שלא ניתן להתמודד איתם - כגון שינוי נוסחי התפילות, אך על המורים לעשות מאמצים על מנת להנגיש את התפילה לתלמידים - באמצעות לימוד והסברת התוכן, תמריצים למשכימים קום - ולא דרך עונשים. 

רב מכללת אפרתה ויוזם הכנס, הרב ד"ר חנן יצחקי, אמר כי "המטרה שלנו היא להבין כיצד אפשר לחנך דור אוהב יותר, קרוב יותר ומחובר יותר. המחקרים שיוצגו בכנס משקפים את התמונה המתרחשת כיום בחינוך היהודי, ואנו מקווים שהכנס כולו יסייע לכולנו להגשים את מטרותינו".