מדוע הרב פרץ מסרב להאריך את כהונתו של אברהם ליפשיץ?

שר החינוך פועל בחודש האחרון למנות ראש חמ"ד חדש במקומו של אברהם ליפשיץ. המטרה של הרב רפי פרץ היא השארת חותם על מערכת החינוך בתקופתו. בסביבתו של שר החינוך סרבו להגיב

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 31/07/19 13:38 כח בתמוז התשעט

מדוע הרב פרץ מסרב להאריך את כהונתו של אברהם ליפשיץ?
הרב רפי פרץ ואברהם ליפשיץ, צילום: דוד וייל

שר החינוך, הרב רפי פרץ, פועל בחודש האחרון למנות ראש מינהל חמ"ד (האחראי על החינוך הממלכתי דתי) חדש במקומו של אברהם ליפשיץ. נראה כי הרב פרץ מעוניינים להשאיר חותם על מערכת החינוך בתקופתו כשר החינוך, בהנחה ולא ימשיך בתפקידו לאחר הרכבת הממשלה. בסביבתו של שר החינוך לא נמסרה תגובה

לפי גורמים במערכת, המטרה הראשונית של שר החינוך פרץ הייתה, ככל הנראה, למנות גורם חיצוני מהצד החרדל"י לתפקיד הנחשב. כפי שכבר פורסם ליפשיץ היה אמור לסיים את תפקידו כבר לפני חצי שנה, אך בעקבות הבחירות והבחירות החוזרות הוא נאות להשאר בתפקידו עד סוף אוגוסט. נכון לעכשיו במערכת ציפו כי בעקבות ממשלת המעבר ופתיחת שנת הלימודים, ליפשיץ יקבל הארכה נוספת עד לחודש ינואר. במפתיע נודע לכיפה כי שר החינוך, הרב רפי פרץ, קרא לליפשיץ ללשכתו והודיע לו כי הוא מסיים את תפקידו בסוף החודש וכי הוא מעונין להכניס מחליף. 

מכיוון שמדובר בממשלת מעבר, שר החינוך יכול למנות לתפקיד ראש החמ"ד רק אדם מתוך משרד החינוך. בעקבות העובדה האחרונה, המועמדים של הרב רפי פרץ לתפקיד החדש הם השניים הבאים; הרב אוריאל עובדיה, מפקח החינוך היסודי בחמ"ד, ושושנה נגר, מחמ"דית (מנהלת מחוז בחמ"ד) במחוז תל אביב. 

במידה ועובדיה או נגר ייבחרו לתפקיד ראש החמ"ד, אזי, התפקיד הנוכחי של מי מהם שייבחר יישאר ללא מינוי -  שוב מאותה הסיבה של הקושי לבצע שינויים מערכתיים בממשלת מעבר. חשוב להדגיש, כי משרת ראש החמ"ד היא אינה משרד אמון, בשונה ממשרת מנכ"ל המשרד.

https://www.youtube.com/watch?v=tcnhQaQUQAg&feature=youtu.be
הראיון המלא עם ראש החמ"ד, אברהם ליפשיץ

ראש החמ"ד הנוכחי, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, אמר בראיון לכיפה לפני כשבועיים כי הוא אינו יודע מי אמור להחליפו בתפקיד. ככל הידוע, במשרד כבר הכינו מכתב לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, בבקשה לאשר את המשך כהונתו של ליפשיץ. הרשקוביץ עצמו הביע נכונות להאריך את הכהונה של ראש מינהל החמ"ד, בשל הבחירות.

באותו הראיון שהעניק  אברהם ליפשיץ לאתר כיפה נשאל ראש החמ"ד אם הוא מעוניין להישאר בתפקידו. "אני לא אמרתי מה אני רוצה", אמר ליפשיץ. "כבר כמה פעמים בחיי אמרתי "הנני". גם כשהייתי מזכ"ל בני עקיבא, זכיתי להיות בוועידה שמזכירות התנועה החליטה לקרוא לה 'ועידת הנני'. אנחנו שליחים בעולם. מה שיבקשו ומה שעם ישראל צריך שאני אעשה - כך יהיה. אני מניח שאני מסיים בעוד כחודש וחצי, ומן הסתם יהיה ממלא מקום, לא משאירים כזו משרה ללא איוש. אגיד שכל המועמדים להחליף אותי ראויים וטובים". 

בהמשך פנו מפקחי החמ"ד ישירות אל שר החינוך, וביקשו ממנו שלא למנות אדם אחר לתפקיד: "בעיתוי הנוכחי, חודש לפני פתיחת שנת הלימודים. נכון לדעתנו שהרב ד"ר אברהם ליפשיץ יפתח את שנת הלימודים ויכהן בתפקידו בתקופה הקרובה". כתבו.